OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Myndigheten har omkring 490 anställda och bedriver verksamhet i Solna och Östersund.
Utredare med inriktning uppföljning suicid
Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor ansvarar för myndighetens arbete med att sammanställa, analysera och förmedla kunskap med särskilt fokus på barns och ungas hälsa och livsvillkor samt psykisk hälsa och suicid i hela befolkningen. Enheten ansvarar för flera regeringsuppdrag inom ramen för nationella strategin för statens insatser inom området psykisk hälsa 2016-2020. I uppdragen ingår att verka för nationell samordning och för ett effektivt och kunskapsbaserat arbete inom områdena psykisk hälsa och suicidprevention. Enheten ansvarar även för genomförandet av studien Skolbarns hälsovanor. Arbetet genomförs i nära samarbete med andra enheter inom Folkhälsomyndigheten liksom i samverkan med olika myndigheter.
Dina arbetsuppgifter
Som utredare kommer du att delta i myndighetens arbete med nationell samordning inom området suicidprevention. I arbetsuppgifterna ingår:
• Planering och genomförande av nationella samordningsmöten.
• Utarbeta underlag till utlysning, upphandling och avtal, exempelvis utlysning av verksamhetsstöd.
• Uppföljning, analys och presentation av utvecklingen av suicid och suicidpreventivt arbete.
• Uppdatera och publicera innehåll på webbplatsen www.suicidprevention.se.
• Utarbeta och sprida olika former av kunskapsstöd inom området.
I arbetet ingår även sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, t ex att bidra till remissvar och delta i interna arbetsgrupper och externa nätverk samt omvärldsbevakning. Som anställd ingår även att arbeta med myndighetens övriga frågor.
Din kompetens
Krav för anställning
• Masterexamen i folkhälsovetenskap eller annat för verksamheten relevant område.
• Erfarenhet av arbete med nationell samordning inom området befolkningsinriktad suicidprevention.
• Erfarenhet av att sammanställa och analysera data om utvecklingen av suicid.
• Erfarenhet av att genomföra kartläggning av lokalt och regionalt suicidpreventivt arbete.
• Erfarenhet av arbete med utlysning av statsbidrag inom området suicidprevention.
• Erfarenhet av att ta fram, sammanställa och presentera kunskapsstöd i form av rapporter, webbtexter och annan skriftlig och muntlig kommunikation.
• Goda kunskaper i epidemiologisk analys.
• Erfarenhet av utredningsarbete i en statlig myndighet.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som i skrift.
Meriterande
En examen med inriktning epidemiologi är meriterande. Vidare är det en meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med program för digitala enkätundersökningar, t.ex. Survey Generator och webbpubliceringssystem, t.ex. Episerver.
Personliga förmågor
Vi söker dig som har en väl utvecklad kommunikativ förmåga. Du är resultatinriktad och har lätt för att samarbeta med olika typer av människor.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare på myndigheten med placering i Solna eller Östersund. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Övriga upplysningar
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Johanna Ahnquist 010-205 28 91.
Fackliga företrädare
Saco Ulrika Owen, telefon 010-205 28 83.
ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Ansökan
Ansök senast 2017-04-16 via myndighetens hemsida.
Arbetsgivarens diarienummer: 00994-2017-2.1.1