Utredare med juridisk bakgrund inom fordonsregistreringsenheten

Arbetsbeskrivning

Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.

Om jobbet

Fordonsregistreringsenheten ansvarar för utveckling och förvaltning av vägtrafikregistrets fordonssystem. Vi arbetar med viss ärendehandläggning, prioriteringar av IT-stöd och verksamhetsfrågor inom fordonsregistreringsområdet. Vi är dessutom expertstöd, arbetar med internationella frågor, utför omvärldsbevakning och informationsinsatser inom området.

I internationella frågor inom fordonsregistrering företräder vi myndigheten och i vissa fall företräder vi Sverige. I samtliga sådana frågor har vi att följa den instruktion och ståndpunkter som tas fram av myndigheten eller regeringskansliet.

Vi har många kontakter med tjänstemän på departementen inom Regeringskansliet. Vi har också många kontakter med andra centrala myndigheter samt centrala organisationer.

Om du ska trivas hos oss…

...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.

Du måste ha


• lämplig akademisk utbildning gärna med juridisk inriktning eller motsvarande kompetens som vi bedömer likvärdig
• flerårig erfarenhet från regelutvecklingsarbete eller kvalificerat utredningsarbete
• kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska.

Det är meriterande om du också har


• något ytterligare språk utöver engelska, som är gångbart inom europasamarbetet
• har erfarenhet av att driva förändringsarbete.

Vi vill att du


• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är drivande och har förmågan att lyfta blicken och se till helheten
• är kvalitetsmedveten och samtidigt har en kreativ förmåga
• har förmåga att sätta dig in i olika sakfrågor
• förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp
• är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakt, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vill du veta mer?

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi vill att du börjar enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.

Eftersom du kommer att arbeta med sekretessbelagd information är tjänsten säkerhetsklassad. Det innebär att vi kommer att göra en registerkontroll på dig innan du får jobbet.

Du är välkommen att kontakta T f enhetschef Lennart Schölin på 010 – 49 56 180, lennart.scholin@transportstyrelsen.se

 Saco, Fredric Skargren och ST, Leena Sutela nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Välkommen med din ansökan

Vi behöver din ansökan senast den 23 april 2017 märkt med referensnummer TSG 2017-901. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.


Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om fordonsregistrerings- och ärendestödsavd:

Fordonsregistrerings- och ärendestödsavdelningen ansvarar för fordonsregistreringsområdet för Sverige. Vi tar dessutom fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort. Vi arbetar myndighetsövergripande för en effektiv och rättssäker informationsförvaltning. Vi finns i Borlänge, Norrköping, och Örebro och har ca 100 medarbetare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 3 april 2017

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024