OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker tre utredare till Tillståndsavdelningen. Avdelningen ansvarar för att pröva ansökningar om tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt vissa tillstånd inom hälso- och sjukvårdsområdet.
Rollen som utredare:
Som utredare ska du kunna handlägga ansökningar utifrån ett riskbaserat arbetssätt och med fokus på såväl lämplighetsprövning av enskilda sökanden som kvalitetsaspekter på den tilltänkta verksamheten. Som utredare med juristbakgrund har du även ett uppdrag att ge juridiskt stöd till enheten. Det kan till exempel innebära att ge stöd till kollegor eller enhetschefen att bereda ärenden, ge svar på frågor av juridisk karaktär till enheten, granska beslut med mera.
Du kommer också att arbeta med sekretessprövning vid begäran att ta del av allmänna handlingar.
Du utgår i ditt arbete från lagar och föreskrifter för att på ett objektivt sätt göra bedömningar. Tillståndsprövningen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet, effektivitet och god service samt utgå från den statliga värdegrunden.
Kravprofil
• Juristexamen (eller jur. kand.)
• Aktuell arbetslivserfarenhet inom relevant område
• Erfarenhet av utredningsarbete på statlig myndighet
• God och aktuell IT- och datorvana
• Goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt
För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga, det vill säga kunna sätta dig in i ärenden ur olika synvinklar samt kritiskt granska och analysera på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna och arbeta såväl självständigt som i grupp.
Du ska ha förmåga att handlägga arbetsuppgifterna professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir logiskt och begripligt för såväl allmänhet som professionella intressenter. Du bör ha en personlig mognad och klara av att fatta oberoende beslut och vara trygg i dessa samt ha en utpräglad känsla för god service och professionellt bemötande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Meriterande
• Erfarenhet av tillståndsprövning
• Erfarenhet av utredning inom socialtjänstområdet (SoL och LSS)
• Erfarenhet av sekretessprövning vid utlämnande av allmänna handlingar
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn- och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningarna är tillsvidareanställningar med sex månaders provanställning. Tjänsterna avser heltid med placering i Stockholm. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse.
Ansök senast 3 oktober
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra.
Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Vi intervjuar löpande så varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt!
Märk din ansökan med diarienummer: 2.1.1-35362/2021 . Sista ansökningsdag är den 3 oktober 2021.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
IVO har omkring 750 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01