OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete i team? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på Storföretagsenheten får du arbeta med komplexa frågor inom inkomstskatteområdet.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet ofta med internationell anknytning. Du arbetar med årlig beskattning, omprövningar och offensiva utredningar. Du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra uppgifter är mer utredande inom inkomstskatteområdet och kräver mer. Vi kommer att ha ett större fokus framöver på att möta företag utifrån deras behov samt situation och ett led i det arbetet är att utveckla vår dialog, förebyggande åtgärder och vårt samarbete med företagen och deras rådgivare. Vi behöver även förstärka inom vårt område med att driva spetsiga utredningar framförallt inom internationell företagsbeskattning. Dessa utredningarna kan ske inom användningen av relevant information i informationsutbytena, nya reglerna om ränteavdragsbegränsning samt hybridregler.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra i team. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Dina arbetsområden bestäms i dialog med din närmaste chef och tillsammans utvecklar vi din kompetens. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör skattesektion 3 på Storföretagsenhet 2 på Storföretagsavdelningen, med placering i Malmö. På vår sektion är vi 18 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara bra på att samarbeta, trivas i team och stötta andra för att nå gemensamma mål
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- vara helhetsorienterad och se orsakssamband
- vara noggrann och se detaljer.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik
- minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet inom inkomstskatteområdet.
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.