OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) är en expertmyndighet som granskar och utvärderar socialförsäkringsområdet. ISF analyserar rättssäkerhet, administrativ effektivitet och effekter för individ och samhälle. I uppdraget ingår bland annat att granska Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och relevanta delar av Skatteverket.
På ISF arbetar ett 60-tal personer varav en majoritet är utredare med grund- eller forskarutbildning inom bland annat epidemiologi, företagsekonomi, juridik, medicin, nationalekonomi, statistik, statsvetenskap och sociologi i gemensamma projekt.
ISF har fått i uppdrag av regeringen att göra en granskning av Försäkringskassans tillämpning av utredningsskyldigheten. Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2020. ISF söker nu en medarbetare i rollen som utredare i detta projekt, och i andra projekt vid myndigheten.
Arbetsuppgifter
Som utredare kommer du att arbeta i ett pågående regeringsuppdrag om Försäkringskassans tillämpning av utredningsskyldigheten tillsammans med andra utredare och forskare med olika erfarenhet och utbildningsbakgrund. Uppdraget handlar om att granska om Försäkringskassan utreder ärenden i den omfattning som deras beskaffenhet kräver. Fokus i uppdraget är handläggningen av ärenden som gäller sjukpenning och aktivitetsersättning där ansökan om ersättning avslagits. Arbetet med uppdraget pågår sedan hösten 2019 och bedrivs i projektform.
Du kommer som utredare bland annat att delta i en aktstudie. Det handlar om att delta i datainsamling, genom att tillsammans med andra medarbetare i projektet granska ärendeakter. I detta arbete ingår att kvalitetssäkra datainsamlingen.
Du kommer också att ha arbetsuppgifter som utredare i andra projekt på ISF.
I arbetet förväntas du:
• delta i arbetet med att granska ärendeakter
• delta i arbetet med att kvalitetssäkra datainsamling
• delta i arbetet med att tolka resultat av analyser
• delta i arbetet med att redovisa resultaten i en rapport
• delta i utredningsarbete i andra projekt på ISF
Kompetens
Vi söker dig som har mycket goda kunskaper om sjukförsäkringen. Du kan till exempel ha en bakgrund som rättslig expert, omprövare, specialist eller försäkringssamordnare på Försäkringskassan.
Du ska ha viss kännedom om metoder för att genomföra granskningar. Du ska vara noggrann, uthållig, flexibel och van att arbeta med flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska trivas med att ha ett nära samarbete med andra personer, och arbetsuppgifter som kräver kritiskt tänkande.
Som utredare vid ISF behöver du vidare ha:
• analysförmåga och förmåga att se helheter och samband
• förmåga att skriva och presentera resultat i underlag och rapporter på svenska
• förmåga att göra muntliga presentationer
• god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra med olika kompetenser
• gott omdöme och personlig integritet
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete på Försäkringskassan vad gäller handläggningen av sjukpenning eller aktivitetsersättning. Det är dessutom meriterande om du har juridisk kompetens.
Information och ansökan
ISF söker en utredare med placering i centrala Göteborg, där ISF har sitt kontor.
Anställningen är tidsbegränsad med anställning upp till ett år, med tillträde snarast möjligt.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschefen Pererik Bengtsson, tel. 010-174 15 30.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-ansvarig, Caroline Carlsson, tel. 010-58 00 15 17.
Fackliga kontaktpersoner är Susanne Fahlén, tel. 010-174 15 32 och Ossian von Friesen, 010-174 15 65 för Saco.
Välkommen med din ansökan senast den 28 februari 2020.