OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och forma framtidens socialförsäkring?
Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) är en analys- och tillsynsmyndighet som granskar och utvärderar socialförsäkringsområdet. ISF analyserar rättssäkerhet, administrativ effektivitet och effekter för individ och samhälle. I uppdraget ingår bland annat att granska Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och relevanta delar av Skatteverket.
På ISF arbetar i nuläget ett 50-tal personer varav en majoritet är utredare med master- eller forskarutbildning inom bland annat epidemiologi, företagsekonomi, juridik, medicin, nationalekonomi, statistik, statsvetenskap och sociologi.
ISF erbjuder en kreativ och social arbetsmiljö där du har möjlighet att utvecklas i rollen som utredare. Du bidrar samtidigt till samhället genom att verka för en rättsäker och effektiv socialförsäkring. ISF är placerat i centrala Göteborg och vi sitter i ljusa och moderna lokaler vid Lilla Bommen.
Arbetsuppgifter
Som utredare granskar, analyserar och utvärderar du frågor som främst rör rättssäkerheten och effektiviteten inom socialförsäkringen. De aktuella tjänsterna har ett särskilt fokus på sjukförsäkringen.
Arbetet bedrivs i projektform och du arbetar som projektledare eller projektmedarbetare i ett eller flera projekt. Tillsammans med andra medarbetare med olika utbildningsbakgrunder initierar, strukturerar och driver du utredningar med hög kvalitet från projektidé till färdig granskningsrapport inom givna tidsramar. Du bidrar med dina perspektiv – med helheten i fokus – till en allsidig belysning av olika frågeställningar.
Ett projekt pågår från några månader upp till ett år eller längre och resulterar i en rapport som lämnas till regeringen och de verksamheter som granskas.
I arbetet ingår att
• delta i arbetet med att ta fram idéer till nya granskningsprojekt
• identifiera lämpliga metoder för utvärdering och analys
• hämta in och analysera relevant data
• skriva rapporter och korta sammanfattningar
• presentera resultaten i olika sammanhang
• besvara remisser från regeringen
• ha kontakter med de verksamheter som granskas, Regeringskansliet, forskarvärlden, andra nätverk och media
En del granskningar genomförs på uppdrag av regeringen medan andra initieras av myndigheten.
Som medarbetare är du med och påverkar inriktningen på verksamheten. Exempel på granskningar hittar du på vår webbplats: www.inspsf.se.
Kompetens
De utredare som vi söker ska ha
• akademisk examen med relevant inriktning och flerårig arbetslivserfarenhet inom offentliga sjukförsäkringsområdet
• erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete på övergripande nivå inom socialförsäkringsområdet eller närliggande områden som välfärd, hälsa eller arbetsmarknad
• mycket goda kunskaper om handläggningen av den allmänna sjukförsäkringen, särskilt sjukpenning och sjukpenninggrundande inkomst (SGI)
Det är meriterande om du har
• akademisk examen på minst magister- eller masternivå
• erfarenhet av att samarbeta i projektform tillsammans med andra professioner och utbildningsbakgrunder
• erfarenhet av utredningsarbete där både kvantitativa och kvalitativa data används för att besvara frågor
• erfarenhet av arbete som specialist eller verksamhetsutvecklare hos Försäkringskassan
• mycket goda kunskaper om andra förmåner inom socialförsäkringen
Arbetet kräver god förmåga att skriva och presentera granskningsresultat i rapportform på svenska med ett korrekt och begripligt språk (klarspråk). Du behöver kunna kommunicera resultaten till regeringen och berörda myndigheter samt andra målgrupper med varierande kunskap om socialförsäkringen.
Du behöver ha gott omdöme och personlig integritet.
ISF lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Information och ansökan
ISF söker en utredare för tillsvidareanställning, med tillträde snarast möjligt. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
ISF söker också en eller flera utredare för tidsbegränsad anställning under 6 –12 månader, med tillträde snarast möjligt.
I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina kunskaper och erfarenheter som matchar den kompetens och bakgrund vi efterfrågar.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschefen Ola Leijon, tel. 010-174 15 60.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-ansvariga, Caroline Carlsson, tel. 010-174 15 17.
Fackliga kontaktpersoner för Saco är Susanne Fahlén, tel. 010-174 15 32 och Ossian von Friesen, tel. 010-174 15 54.
Välkommen med din ansökan senast den 29 november 2020.