OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vi söker dig som vill samordna kompetensutveckling för socialtjänstens medarbetare samt driva och intensifiera arbetet med en god arbetssituation.
Socialtjänsten går en spännande tid till mötes med stort fokus på utveckling. Medarbetarnas arbetssituation behöver utvecklas med framåtanda och målmedvetenhet. Verksamheterna inom socialtjänsten behöver vara rustade att möta de förändringar som kommer med ett samhälle som ständigt utvecklas och står inför stora utmaningar.
Om avdelningen
Enheten för samordning och uppföljning är en av åtta enheter inom avdelningen för stadsövergripande sociala frågor vid socialförvaltningen. Avdelningen verkar för likställighet och samordning inom stadens socialtjänst. Uppdraget innebär bland annat att ta fram riktlinjer och policydokument samt genomföra utbildningar och samordna nätverk för socialtjänstens chefer och medarbetare.
Om rollen
Tjänsten innebär att du driver och samordnar arbetet med en god arbetssituation för socialsekreterare och biståndshandläggare. Uppdraget omfattar flera områden där fokus är på medarbetares delaktighet, trygghet och inflytande. Arbetet genomförs och följs upp tillsammans med representanter från stadens socialtjänst.
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår också att:
- utveckla organisation och innehåll för socialförvaltningens kompetensutvecklingsinsatser, där bland annat introduktionsutbildningar och fortbildningsinsatser ingår
- i samverkan med lärosäten ansvara för samordning och utveckling av den verksamhetsförlagda undervisningen (VFU) för socionomstudenter inom stadens socialtjänst
- leda ett stadsövergripande nätverk för VFU-samordnare
- ansvara för fördelning och uppföljning av VFU-platser i staden
- genomföra utbildningar och workshops både digitalt och fysiskt
- driva, leda och samordna projekt och processer
- svara på frågor och remisser samt skriva tjänsteutlåtanden
Din erfarenhet och kompetens
Vi söker dig som har:
- socionomutbildning
- flera års aktuell arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten
- arbetat övergripande med utvecklingsarbete och socialtjänstfrågor som strateg, utredare, chef eller liknande
- erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- master eller magister inom relevant område
- utbildning inom projektledning - eller processledning
- arbetat med kompetensutvecklingsinsatser, även i digitalt format
- arbetat med liknande arbetsuppgifter i annan organisation.
Din personlighet och ditt arbetssätt
Utvecklingsorienterad och driven Du är proaktiv, drivande och aktiv i utvecklingsarbete. Du är nytänkande och öppen för olika perspektiv. Du engagerar och arbetar aktivt med konstruktiv återkoppling och utvecklar ditt egna medarbetarskap. Tjänsten är omfattande och strategiskt viktig för socialtjänstens utveckling. Det kräver att man kan ta in olika perspektiv samt kunna återkoppla till en styrgrupp hur arbetet fortlöper och tas vidare.
Mål - och resultatorienterad Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat och styrs därför av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du förändrar din inriktning när målen och förutsättningar ändras. Du behöver ha förmåga att konkretisera och omsätta ditt arbete i tydliga planer och aktiviteter.
Strategisk Du tänker strategiskt och hållbart samt har ett brett perspektiv på frågor. Du ser också den långsiktiga betydelsen och vidare konsekvenser av beslut och anpassar dina handlingar till detta.
Flexibel Flexibilitet är viktigt då arbete i en politiskt styrd organisation innebär att uppdrag kan förändras. Stadens socialtjänst är en stor organisation med många aktörer som ska bidra till och vara nöjda med resultaten. För oss innebär det att du är anpassningsbar och har lätt för att ställa om ditt förhållningssätt efter nya omständigheter. Du har förmågan att styra om arbetsuppgifter utifrån ändrade prioriteringar.
God samarbetsförmåga i rollen ingår samverkan med olika aktörer både i staden och externt. Du behöver tycka om att samarbeta och hjälpa andra. Du bidrar till ett gott samarbete genom ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation.
Välkommen till Enheten för samordning och uppföljning
Vi ansvarar för granskningar av stadens socialtjänst, den årliga socialtjänstrapporten, forskning och utveckling inom socialtjänsten, genomförande av Stockholmsenkäten och förvaltningens EU-policyarbete. På vår enhet samordnas även avdelningsövergripande stöd kopplat till uppföljning, verksamhetsplanering och administration. Enheten består av 15 medarbetare och en enhetschef.
Läs mer om Socialförvaltningen https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/fackforvaltningar/socialforvaltningen/
Vi erbjuder dig
- en arbetsplats i ständig utveckling
- friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
- flextid, vinter- och sommartid.
Arbetsplatsen är i Farsta Centrum, men innebär även arbete över hela staden.
Din ansökan utan personligt brev
Vi genomför ett pilotprojekt i Stockholms stad där vi provar att rekrytera utan ett personligt brev.
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna samt att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. När vi bedömer din ansökan utgår vi från ditt CV och de frågor som du har besvarat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Rekryteringsprocessen
Sista ansökningsdag är den 25 september Vi påbörjar urvalsarbetet när ansökningstiden är slut. Vi börjar intervjua vecka 40 (2-6 oktober) första intervjun är digitalt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.