Utredare med samordningsansvar för internationella frågor

Arbetsbeskrivning

Tycker du om att få jobba som ett strategiskt stöd? Drivs du av att få samordna samarbeten på internationell nivå? Nu söker vi en utredare med samordningsansvar till enheten för nationella riktlinjer och screening.

Om tjänsten

I rollen som utredare kommer du internt samordna en del av myndighetens internationella projekt och kontakter inom t.ex. screening, cancerfrågor och nationella riktlinjer. Rollen innebär ett administrativt och strategiskt stöd, bland annat till projekt inom EU:s folkhälsoprogram som myndigheten deltar i. Din roll blir att koordinera insatser, skapa nätverk och säkra genomförande i enlighet med avtalsvillkor och projektplan. I tjänsten ingår det att överblicka och samordna EU-projekt och andra nationella och internationella samarbeten. Du arbetar inom områdena kunskapsstyrning och analys med att ta fram bakgrundsinformation, stödja andra medarbetare och bidra till projektrapportering, verksamhetsplanering och -uppföljning. Ditt och teamets arbete bidrar till att säkra deltagande i och lärande från internationella initiativ av betydelse för kompetens- och kvalitetshöjning nationellt.

Rollen innebär både dialog och samarbete i olika konstellationer samt ekonomiska och administrativa uppgifter. Kontakterna är såväl internt på myndigheten som med andra aktörer i Sverige och utomlands. Du har en nyckelroll i att bidra till att dessa projekt lyckas, och att Socialstyrelsen genom dessa arbeten kan bidra på ett bra sätt i samarbeten inom EU och globalt inom hälso- och sjukvårdsområdet. Du får god inblick i hur avdelningen och dess internationella samarbeten fungerar. Genom att utifrån denna inblick skapa ordning och tydlighet samt god framförhållning gör du det möjligt att fånga möjligheter till utbyte och utveckling.

Enheten för nationella riktlinjer och screening utarbetar bland annat nationella riktlinjer, som stödjer beslutsfattare och chefer inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap och att ge vård och insatser på lika villkor till hela befolkningen.

På enheten strävar vi efter att ta vara på allas kompetens. Genom dialog och respekt skapar vi goda förutsättningar för personlig utveckling. Vi är en driven och samarbetsinriktad enhet. Vi hjälps åt inom och mellan projektteamen för att nå så bra resultat som möjligt.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du är analytisk, jobbar strukturerat och är administrativt lagd. Som person har du lätt för att skapa nya relationer och trivs när du får vara del av ett team. Du är en initiativtagare som gärna jobbar förbättringsinriktat. Du är intresserad av innovations- och utvecklingsprojekt, och har förmåga att koordinera och prioritera, för att exempelvis hålla uppsatta tidsplaner och budgetramar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har            


• akademisk examen med inriktning samhällsvetenskap, naturvetenskap, hälso- och sjukvård eller annat område som bedöms relevant för tjänsten.
• projektledarutbildning
• arbetat inom statlig myndighet eller region
• arbetslivserfarenhet av EU-relaterat arbete
• erfarenhet av arbete med komplexa projekt med många intressenter
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som skrift
• mycket goda kunskaper i Officepaketet och liknande program.

Det är meriterande om du har


• arbetslivserfarenhet som samordnare
• utbildning inom förvaltningsrätt
• utbildning inom EU-rätt/EU-kunskap
• arbetslivserfarenhet inom internationella frågor
• erfarenhet av ekonomiadministration

Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på Avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvård och på Enheten för nationella riktlinjer och screening.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du ansöker med CV samt svar på urvalsfrågor, du behöver inte skicka ett personligt brev.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Sofia von Malortie. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ronja Romano. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 9 januari 2024!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2023
  • Ansök senast: 9 januari 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024