OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svedala kommun växer och är inne i en spännande och expansiv fas. Svedala är en tillväxtkommun. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant finns här kraft att växa – som medarbetare, medborgare, företagare eller besökare. Tillsammans bygger vi en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet! Verksamhetsområde Utbildning har ansvar för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning samt för kultur och fritidsfrågor i kommunen. Vi söker dig som har erfarenhet av arbete i politisk styrd organisation och vill vara med och utveckla kvalitet, processer och rutiner sam digitalisering.
Uppdrag
Verksamhetsområde Utbildnings administrativa enhet hanterar en bredd av frågor som ska bidra till en högre kvalité i verksamheten. Som utredare hos oss är ditt uppdrag delat i både utredningsarbete och arbete som nämndsekreterare.
Arbetet på förvaltningen styrs av lagstiftning och kommunala styrdokument och du är förvaltningens stöd i juridiska frågor som exempelvis rör dokumenthantering, sekretess och tillsynsarbete. Du ansvarar också för den centrala förvaltningens registrering och diarieföring.
I ditt uppdrag som utredare driver du självständigt utredningar och processer. Du besvarar remisser och motioner samt tar fram underlag i form av exempelvis kartläggningar och utredningar. Som utredare är du även delaktig i tillsyn av fristående förskolor i kommunen. Du kartlägger och driver processer kring exempelvis digitalisering och verksamhetsutveckling. Arbetet gör du i tätt samarbete med utbildningschef och områdeschefer
I din roll som utredare har du även uppdrag som nämndsekreterare för utbildningsnämnden. Du bevakar att ärenden kommer upp till nämnd samt ansvarar för kvalitet i beredningsprocessen, ärendehandläggningen och på sammanträdena. Du planerar, genomför och efterarbetar nämndens sammanträden, skriver tjänsteskrivelser samt sköter övrig administration kring nämnden.
Som utredare och nämndens sekreterare är det avgörande att du bevakar omvärldsfrågor och utvecklingsfrågor inom nämndens ansvarområde. Du kommer tillhöra nätverket för nämndsekreterare i kommunen och ha ett nära samarbete med din motsvarighet inom kultur och fritidsnämnden.
Kompetens
Vi söker dig som har en akademisk examen inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning, eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har god insikt i den lagstiftning som är utgångspunkten för vårt verksamhetsområde, skolans författningar och lagar, kommunallag, förvaltningslag samt offentlighets- och sekretesslag.
Du har erfarenhet av uppdrag som nämndsekreterare och utredningsuppdrag inom offentlig sektor, gärna mot skola och förskola.
Erfarenhet av att genomföra utredningar och god kännedom om myndigheters ärendehantering samt vilka lagar som styr verksamheten är viktiga delar för uppdraget. Har du även särskild erfarenhet av att hantera ärenden kopplat till Skolverket och Skolinspektionen är det en fördel.
För att lyckas i uppdraget har du ett strukturerat och noggrant arbetssätt och arbetar uthålligt för att nå önskat resultat. Du är en driven organisatör och initierar och driver processer systematiskt. Du har en god förmåga att hantera flera parallella arbetsuppgifter samtidigt.
Din roll förutsätter mycket god språklig och kommunikativ förmåga, i både tal och skrift. Du behöver ha klar och tydlig kommunikation, hantera juridisk och administrativ terminologi. Du behöver kunna sammanfatta och redogöra samt anpassa text utifrån olika målgrupper. Du är noggrann och uppmärksam på detaljer.
Du trivs med att samarbeta med andra och är lyhörd och professionell din kommunikation. Du skapar med lätthet förtroende med såväl tjänstepersoner som politiker.
Du har god digital kompetens och ett intresse av effektivisering och kvalitetssäkring genom digitalisering och utveckling av IT-stöd.
Arbetstid/varaktighet
Tillsvidare på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Övrigt
Hos oss har du tillgång till förmåner enligt vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser, t ex förmånlig pension och försäkring, extra semesterdagar och föräldrapenningtillägg. Dessutom har du som medarbetare i Svedala kommun tillgång till 2000 kr i friskvårdsersättning, rabatter hos lokala friskvårdsaktörer, förmånscykel, semesterväxling och löneväxling till pension, pensionsvägledning. Vi tillämpar flextid och distansarbete vilket innebär att du med hänsyn till verksamhetens behov kan växla mellan att arbeta på kontoret, i verksamheten eller hemifrån.
Förmåner som erbjuds kan du läsa om här: www.svedala.se/formaner
Varmt välkommen med din ansökan!