OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vadstena är en attraktiv kommun belägen på den vackra Östgötaslätten, med utsikt över Vättern. Här finns en unik historisk miljö med anor från medeltiden. Kommunen har drygt 7000 invånare och erbjuder hög kvalitet på kommunal service, bra boende och fantastiska kultur- och naturupplevelser. Helt enkelt en plats man längtar till. Vadstena kommun är en av kommunens största arbetsgivare med ca 600 medarbetare inom ett hundratal yrken.
Kommunstyrelsens kansli är en stödfunktion till Vadstena kommuns interna organisation – såväl förvaltningsorganisationen (tjänstepersoner) som den politiska organisationen (bolag, nämnder och fullmäktige). Kommunstyrelsens kansli ansvarar därmed bland annat för att Vadstena kommuns fullmäktige och kommunstyrelse kan fatta beslut med korrekt och tillräckligt beslutsunderlag.
Vill du veta mer om oss?
Besök oss på www.vadstena.se
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en utredare med utvecklings- och samordningsansvar till kommunstyrelsens kansli.
Kommunstyrelsens kansli är en enhet inom kommunstyrelsens förvaltning som arbetar med allt från diarieföring och arkiv till utredningar, mötesdokumentering och strategisk planering. Som arbetsplats erbjuder kansliet en stor bredd av frågor och ärenden där du kan utmanas, utvecklas och växa!
Som utredare är du en del av kommunstyrelsens förvaltning där du är direkt underställd biträdande kommundirektör. Uppdraget kräver ett nära samarbete med såväl politiken som kommun- och förvaltningsledningar. Arbetet innefattar även att ge god service och information till våra medborgare.
Din roll innefattar både utredningsuppdrag och utvecklingsfrågor. Du ansvarar för utveckling av såväl kommunövergripande som förvaltningsspecifika processer och frågor. Utredningsarbetet genomför du både ensam och i samverkan med interna och externa kontakter.
Då samverkan är och blir allt viktigare för att vi ska nå våra uppdrag och mål är det viktigt att du ställer dig bakom detta synsätt, samt är intresserad av verksamhetsutveckling där digitalisering, flexibilitet och nytänkande är viktiga utgångspunkter.
KVALIFIKATIONER
För att kunna arbeta som utredare för kommunstyrelsen behöver du ha ett par års erfarenhet av utredningsarbete. Vi vill att du har en akademisk examen och ser gärna en sådan inom något av områdena statsvetenskap, rättsvetenskap, juridik, national- eller företagsekonomi - eller annan samhällsvetenskaplig examen som bedöms som likvärdig. Vi värdesätter tidigare ledar- och samordningsfarenhet samt erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Du har välutvecklade analytiska och kommunikativa förmågor och är beredd att tänka nytt. Du är noggrann, kvalitetsinriktad och drivs av att skapa resultat tillsammans med andra. Ditt arbete präglas av helhetsperspektiv, prestigelöshet, förtroende och ett stort engagemang. Du ser tillitsbaserad styrning och ledning som en naturlig del i ditt arbetssätt.
Beroende på sökande kan tjänstens samordnings- och utvecklingsfokus viktas åt olika håll. Exempel på utvecklingsområden som behöver drivas och där du kan få en ledande roll är folkhälsa, brottsförebyggande arbete, landsbygdsutveckling samt administrativa processer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess tillämpar vi ett löpande urval, vilket innebär att kandidater kan bli kontaktade innan sista ansökningsdatum har passerat. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem som du når via länken under "ansökan". Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare och rekryterare.
Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera relevant information för tjänsten i ditt CV.