OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med i utvecklingen av Nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg och arbeta med att utveckla kvaliteten i äldreomsorgen?
På socialstyrelsen finns ett nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg. Det har inrättats som ett led i att långsiktigt utveckla kvaliteten i äldreomsorgen. En av centrumets uppgifter är att ha samlad kunskap om styrkor och utmaningar inom äldreomsorgen, utifrån den senaste kunskapen och samlade analyser på området. En annan är att arbeta nära verksamheterna både för att stötta i implementeringen av nya arbetssätt och för att kunna var lyhörd och svara mot aktuella behov. Centrumets arbete sker i nära samverkan med aktörer på olika nivåer.
Du kommer som utredare delta i olika projekt, både som projektledare där du arbetar självständigt och leder arbetsgrupper, samt som projektmedarbetare i projekt där din specifika kompetens efterfrågas. Som utredare bidrar du till goda dialoger och produktiv samverkan såväl internt på myndigheten som externt med andra myndigheter och organisationer. Omvärldsbevakning är en viktig del i din roll där du deltar i relevanta nätverk och håller dig uppdaterad om aktuell forskning inom ditt område.
Du kommer att arbeta på den nybildade enhet som inrättas i samband med att kompetenscentrum startas upp under augusti 2022. En enhetschef har rekryterats och börjar sin tjänst den 1 september 2022. Den nya enheten kommer vara navet för äldreomsorgsfrågorna inom Socialstyrelsen och innehålla även utredare med uppdrag att bl a ta fram kunskapsstöd baserat på bästa tillgängliga kunskap.
Vi söker dig som har
• högskoleutbildning med relevans för ämnesområdet
• förmåga att driva utvecklingsfrågor
• god sakkunskap inom äldreomsorgsområdet
• förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska
• god systemförståelse avseende organisationer och övergripande processer.
För att lyckas i uppdraget behöver du vara utvecklingsinriktad, lyhörd och prestigelös med en god kommunikativ förmåga. Vi ser också att du är initiativtagande, självgående och bra på att samarbeta och skapa goda relationer internt och externt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet och brett kontaktnät utifrån arbete på regional/nationell nivå
• erfarenhet från stabsarbete eller liknande inom kvalitets-/verksamhetsutveckling, särskilt inom äldreomsorgsområdet
• erfarenhet av projektledning och/eller av att arbeta som chef/arbetsledare inom äldreomsorg
• erfarenhet av krisberedskapsfrågor
• förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift även på engelska
Anställningsinformation
Anställningen är på heltid, tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Din tjänstetitel är utredare med placering i Stockholm.
Välkommen med din ansökan senast den 27 juni 2022. I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Magnus Wallinder eller tf avdelningschef Beatrice Hopstadius. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Frida Ranft för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055