Utredare och objektspecialist klimatdeklarationer

Utredare och objektspecialist klimatdeklarationer

Arbetsbeskrivning

Boverket är den nationella myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 260 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bidra i arbetet med klimatfrågor? Och trivs du med att utveckla nya verksamheter? Då kan detta arbete vara för dig! Sverige vill minska utsläppen av växthusgaser vid uppförande av byggnader och också öka kunskapen om byggnaders totala klimatpåverkan. Därför planerar regeringen att den 1 januari 2022 införa krav på klimatdeklaration vid uppförande av nya byggnader. Från detta datum ska byggherrar redovisa vilken påverkan på klimatet en ny byggnad har. Boverket kommer därför under 2021 att bygga upp en ny förvaltningsorganisation för klimatdeklarationer, med två verksamhetsknutna tjänster (varav detta är den ena) och två motsvarande tjänster knutna till IT. Boverket arbetar utifrån PM3-modellen som är en styr- och samverkansmodell som används för förvaltning och verksamhetsutveckling.

I rollen som utredare och objektspecialist för området klimatdeklarationer är att ha en fördjupad kunskap i sakfrågan och kunna översätta, samt koppla samman, verksamhet och systemförvaltning. Du har ett tydligt fokus på verksamhetsnytta och effektiva arbetssätt med syfte att tillhandahålla optimalt IT-stöd som stödjer verksamhetens behov. Arbetsuppgifterna består av både utredande, handläggande och vägledande insatser, t.ex.

• Utveckla informations-och vägledningsunderlag för presentation på Boverkets webbportal.
• Ta fram utbildningsmaterial och bistå med upplärning av nya medarbetare inom området för klimatdeklarationer samt löpande agera som stöd till andra handläggare.
• Arbeta med tillsynshandläggning och förbättringar av processer.
• Hantera inkommande frågor kopplat till sakområdet, såväl som frågor från användare, felsöka och utreda.
• Fånga förändringsbehov från verksamheten, ta fram förslag till systemförbättringar och definiera krav utifrån verksamhetens behov.
• Skapa underlag till förvaltnings- och nyutvecklingsplaner samt kravställa och genomföra beslutade aktiviteter på uppdrag av förvaltningsledaren.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har aktuell flerårig erfarenhet av utredande, handläggande och vägledande arbete. Du har kunskaper om livscykelanalys (LCA), helst inom byggprocesser. Även kunskaper om cirkulär ekonomi och hållbart byggande samt förvaltning av IT-system är önskvärt. Det är meriterande om du har erfarenhet av tillsynsarbete och registerhållning samt om du har arbetat inom offentlig förvaltning. Vi värdesätter även erfarenhet av kravställning och test inom systemutveckling samt arbete utifrån PM3-modellen. I grunden har du en utbildning inom exempelvis naturvetenskap eller samhällskunskap alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.

Handläggningen innebär myndighetsutövning, vilket medför krav på saklighet, professionalitet och en hög grad av service. Du är självgående, drivande och har mycket lätt för att samarbeta. Du har god analytisk förmåga och uttrycker väl dig i tal och skrift. Du har god förmåga att planera, prioritera och strukturera. Du har förståelse för användarnas behov och är lösningsfokuserad. Du är pedagogiskt och trivs med att förmedla dina kunskaper till andra. Dessa personliga förmågor värderas högt.

Boverket är en myndighet som ytterst arbetar på uppdrag av medborgarna. Vi söker dig som har en respekt och ödmjukhet inför rollen som statsanställd och ett stort intresse för samhällsfrågor!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruits Offentliga jobb. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen, och kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Boverket, Tillsynsenheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2021
  • Ansök senast: 9 maj 2021

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024