OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Arbetsplatsen
Som utredare kommer du att tillhöra administrativa avdelningen.
Administrativa avdelningen samordnar ärenden till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, omvärldsnämnden, valnämnden och överförmyndarnämnden. Vi ger stöd inom administration, dataskydd, juridik och informationssäkerhet åt kommunledningen, förvaltningarna och de kommunala bolagen. Vi arbetar också med jämställdhet utifrån ett verksamhetsperspektiv och ansvarar för genomförandet av allmänna val och EU-val.
Arbetsuppgifter
Du gillar utmaningar och en varierande vardag. Det gör vi med. Vill du jobba i en arbetsgrupp där vi hjälps åt och jobbar för att stödja och utveckla koncernen Karlstads kommun och samtidigt skapa bra dagar för Karlstadsborna? Då kanske du är vår nya utredare.
Karlstads kommun är en kommun som växer och det innebär att vi har fått ett större behov av att leda och samordna olika frågor. Kommunledningskontorets arbetsområde är stort och övergripande och vi söker efter en bred kompetens som snabbt kan växla mellan såväl olika typer av arbetsuppgifter, som skilda sakområden. Som utredare har du ett samordnande ansvar för vissa områden t ex jämställdhet, arbetet med våra nationella minoriteter och olika sociala frågor. Du kommer att skriva tjänsteskrivelser inför politiska beslut, skriva remissvar, göra utredningar och analyser samt delta i olika arbetsgrupper i aktuella frågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning mot offentlig förvaltning, samhällskunskap eller statskunskap. Du har goda kunskaper i tal och skrift samt en god förmåga att skapa struktur, planera, säkerställa och följa upp ditt arbete. Erfarenheter från jämställdhetsarbete är meriterande.
Du behöver ha en förståelse för det offentliga uppdraget och kommunens roll i samhället. Du ska självständigt kunna ta fram relevanta faktaunderlag samt att analysera, sammanställa och att presentera dem på ett tydligt sätt.
Då arbetet som utredare innebär ett nära samarbete med kollegor gillar du att möta och samarbeta med människor från olika professioner. Du uppskattar att vi arbetar tillsammans och stöttar varandra vid behov, samtidigt som du är självständig i ditt arbete. Du är bekväm i en konsultativ roll och har förmågan att se helheten i komplexa ärenden. Som person är du initiativtagande, öppen för utmaningar och lösningsorienterad. Dessutom är du flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya situationer. Då arbetet tidvis har högt tempo är du även självgående under tidspress och kan hantera flera frågor och ärenden parallellt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.