OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Vi söker revisorer/ utredare till Skatteenhet 5 i Solna inom två arbetsområden, Nya risker och företeelser som är en brygga mellan analys- och den operativa verksamheten samt arbetsområdet Osund konkurrens där vi motverkar osund konkurrens i företagens miljö. Skatteenhet 5 har idag ca 180 medarbetare.
Dina arbetsuppgifter som revisor/ utredare inom Nya risker och företeelser innebär varierande arbete och omfattar revison, skrivbordsutredningar, kartläggning, rapportskrivning samt analys av information av stora mängder data. I ditt uppdrag ingår att identifiera och granska nya beteenden, företeelser, aktörer och risker genom kartläggningar samt utredningar. På insatsen arbetar vi för att ta fram nya urval och ny metodik som är till stöd för skatteverkets övriga kontrollverksamhet.
Dina arbetsuppgifter som revisor/ utredare inom Osund konkurrens innebär att genom systemåtgärder, kontroll och samverkan med branscher och andra aktörer motverka osund konkurrens i företagens miljö. Åtgärder som vi utför ska skapa förutsättningar för företagen att bedriva verksamhet på lika villkor. Du ska identifiera och utreda inkomster och transaktioner som systematiskt undanhålls från beskattning i skattebetalarens ordinarie verksamhet. Du ska utreda risker kopplade till såväl svenska som utländska aktörer som bedriver verksamhet i Sverige.
Vi söker dig som
• har högskoleutbildning 120p/ 180 hp inom ekonomi eller juridik
• har minst ett års relevant arbetslivserfarenhet från revisions-/ redovisningsbyrå, advokatbyrå eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• är allmänt datakunnig med intresse för digitalisering
• kommunicerar obehindrat på svenska i både tal och skrift
• har god samarbetsförmåga och bidrar till god gemenskap och arbetsmiljö
• är flexibel utifrån verksamhetens behov samt förutsättningar
• har god analytisk förmåga
• har god beslutsförmåga
Det är meriterande om du har
• datakunskap med erfarenhet av att granska, hitta och analysera information från stora mängder ostrukturerad data från hemsidor eller datakällor
• datakunskap med erfarenhet av programmering
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Anställningen är tillsvidare med placering i Solna.
Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Varmt välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.