OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, grundsärskolor, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.
Beskrivning
Hos oss får du utvecklas tillsammans med professionella kollegor som vill göra skillnad redan idag.
Den administrativa avdelningen utgör en serviceinriktad funktion med stöd till chefer på förskolor och skolor samt tjänstemän på central förvaltning. Avdelningen ansvarar för utredningsarbete, tillståndsgivning till fristående förskolor, skoljuridik och ett antal centrala administrativa processer. Vill du vara med och bidra till en rättssäker och effektiv myndighetsutövning? Har du ett genuint intresse av att arbeta för att ge våra barn och elever goda kunskaper och de bästa förutsättningarna för att klara framtidens utmaningar, då kan du vara den vi söker!
Arbetsuppgifter
Vi söker en utredare som vill arbeta med utredningar och handläggning av ärenden kopplade till barn- och utbildningsförvaltningens verksamhetsområden. I ditt uppdrag kommer du bland annat ansvara för samordningen av skolskjutsarna för att det ska fungera så effektivt som möjligt. Du kommer under vissa delar av året, på heltid, tillsammans med en annan utredare, fokusera på samordning, planering, administration och handläggning av ansökningar om skolskjuts och elevresor enligt bestämmelserna i Skollagen och kommunala riktlinjer. Utöver skolskjutsfrågorna kommer du även att arbeta med klagomål, utredningar och tillsynsärenden m.m. I uppdraget ingår att effektivt kunna handlägga och besluta ärenden. Kravet på tillgänglighet är stort men också kravet på att ärenden hanteras rättssäkert, skyndsamt och med kvalité.
Tjänsten är en förstärkning inom avdelningen för handläggning, utredning och tillsyn och det dagliga arbetet. Det är en tidsbegränsad tjänst under 2023 med möjligheter till förlängning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom statsvetenskap, juridik, rättsvetenskap, pol mag eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av utrednings- och kvalitetsarbete samt att handlägga och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden. Du drivs av att utveckla verksamhet och att ge ännu bättre förutsättningar för barn och elever. Du är ansvarstagande och tycker om att arbeta i en miljö med stor flexibilitet.
Du är stresstålig, har mycket god förmåga i att kunna kommunicera i alla lägen, kan ställa om med kort varsel och är lösningsfokuserad. Vi ser även att du arbetar strukturerat och kan driva uppdrag självständigt samtidigt som du är en lagspelare. Vår kultur är att ha roligt samtidigt som vi utför vårt uppdrag med professionalitet – Hoppas att du vill vara en del av oss!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.