OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vaxholms stad är en av de mest attraktiva kommunerna i Stockholms närhet. I Vaxholms stad, en liten kommun med hög ambitionsnivå, ges arbeten med stort eget ansvar och möjligheter att påverka. Vi har goda resultat i våra verksamheter, flera pågående utvecklingsprojekt, engagerade medarbetare, omfattande samarbete med andra organisationer och utvecklingsprogram för chefer/medarbetare.
För mer information om Vaxholm:
http://www.vaxholm.se
Socialförvaltningen arbetar för att alla som vistas i kommunen ska få den hjälp och det stöd de behöver i enlighet med de lagar som rör socialtjänsten.
Socialförvaltningens ansvarområde innefattar bl.a. försörjningsstöd, missbruksfrågor, familj- och föräldrastöd, ensamkommande flyktingbarn, bostadsanpassning, demensvård, anhörigstöd och särskilda boendeformer.
ARBETSUPPGIFTER
Som utredare på socialförvaltningen arbetar du över alla förvaltningens verksamhetsområden, vård och omsorg, funktionshinderomsorg samt individ- och familjeomsorg. Som utredare förväntas du vara delaktig i att driva verksamhetsutvecklingen framåt. Dina utredningar utgör underlag för bland annat förbättringsområden, planering och framtida prioriteringar. Du bereder ärenden som ska beslutas i vår politiska nämnd och kvalitetssäkrar handläggning och dokumentation och deltar vid behov under sammanträden.
Organisatoriskt är du direkt underställd förvaltningschef. Du kommer att arbeta i ett kvalitetsteam tillsammans med kollegor med olika specialistfunktioner. Din roll som förvaltningens utredare är att arbeta konsultativt på uppdrag av förvaltningsledningen. Arbetet innebär bland annat att:
• genomföra olika typer av undersökningar på övergripande- samt verksamhetsnivå
• genomföra kvalificerade utredningar och utvärderingar
• ansvara för underlag av statistik och nyckeltal både lokalt och på nationell nivå
• besvara yttranden och remisser
• säkerställa uppföljningar, både kring metoder, handläggning och avtal
• bevaka förändringar i lagstiftningen, omvärldsspana och följa aktuell forskning inom det sociala området.
• medverka aktivt i förvaltningens digitaliseringsarbete
Uppdraget innebär att du själv ska ta egna initiativ och driva förvaltningens arbete med utvärdering och uppföljning framåt. Du kommer även att representera förvaltningen i olika nätverk.
KVALIFIKATIONER
- Högskole- universitetsutbildning inom socialt arbete, juridik, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig om minst 180 poäng.
Dina personliga egenskaper är av största vikt och vi förutsätter att du är positiv, drivande, flexibel och kan på ett tydligt och strukturerat sätt uttrycka dig väl i tal och skrift. En god samarbetsförmåga och förmåga att se såväl delar som helheter är andra kännetecken hos dig. Du har datavana och att hantera och analysera data i Excel.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med utvecklings- och kvalitetsfrågor, projektledning och systematiskt uppföljningsarbete, gärna i politiskt styrd organisation. Kunskap om välfärdsteknik och e-hälsa är också fördelaktigt. Praktisk erfarenhet av socialt arbete eller kunskaper kring socialtjänstens verksamhetsområden och lagstiftning är också viktigt. Även kunskap kring kommunens ärendehanteringssystem Evolution samt ledningssystem Stratsys är positivt.
ÖVRIGT
Vaxholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetenser och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Socialchef Agneta Franzén
08-541 226 65
E-strateg Angelica Svensson
08-541 709 12
Familjebehandlare Mats Collman
08-522 427 17
Enhetschef Sara Ahrén
0854170839