Utredare som vill arbeta med ärendehandläggning

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och arbeta processinriktat med tydliga mål, förväntningar och vetskapen att det du gör bidrar till patientsäkerheten? Ta då chansen och sök tjänsten som utredare och få ett omväxlande arbete.

Om tjänsten
Du arbetar i en omväxlande roll med att utreda ärenden i olika ärendekategorier och ges möjlighet till sidoprojekt. Sidoprojekten kan t.ex. handla om att vara med och strukturera upp dokumentationen som stöd i arbetet, formulera information tillsammans med jurister och mycket annat som bidrar till att utveckla verksamheten. Vi tycker det viktigt  att vara snäll och trevlig, därför arbetar vi för att forma en varm och inkluderande arbetsplats där vi tar till vara på varandras kompetens. 

Du planerar din arbetsvecka tillsammans med ditt team. Du har tydliga mål på vad som förväntas av dig och du hanterar både enklare och mer komplexa ärenden. Du utreder och fattar beslut i ärenden, självständigt i vissa och efter föredragning i andra. Du hanterar flera ärenden parallellt och ansvarar för dem från start till slut. Eftersom vi har handläggningstider och mål att förhålla oss till så tycker du om att strukturera och planera ditt arbete så du når målen. Dessutom får du hjälp av och hjälper i din tur dina kollegor i deras arbete.

Låter det spännande? Lockas du av att få vara med och bidra till patientsäkerheten? Sök tjänsten redan idag.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Dessutom är du en målmedveten person som har  lösningsfokus och  struktur. Du är även analytisk och har god förmåga att lösa problem utan givna svar. Kanske genom att ta hjälp av andra eller själv utreda frågan på ett effektivt sätt som gör att du ser vägen framåt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 Vi söker dig som har


• akademisk examen om minst 180 hp med inriktning statsvetenskap eller juridik alternativt annan akademisk utbildning som tillsammans med relevant erfarenhet bedöms adekvat.
• erfarenhet av ärendehantering där du arbetat i en handläggningsprocess
• god förmåga att kommunicera i det svenska och engelska språket.

Det är meriterande om du har


• god kunskap om förvaltningsjuridik som är relaterad till ärendehantering.

Bra att veta
Anställningen är ett vikariat som inleds senast i slutet av april och förväntas pågå i ungefär ett års tid. Du utgår ifrån kontoret på Kungsholmen men har möjlighet att arbeta på distans upp till ett par dagar i veckan. Din tjänstetitel är utredare och du är placerad på avdelningen för behörighet och statsbidrag.

De första intervjuerna sker över Skype for Business och är planerade till vecka 10.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta Anna Vieru på Anna.Vieru@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Miicke Nordin på Miicke.nordin@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

 

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom
samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för
att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2023
  • Ansök senast: 23 februari 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024