OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Inköp och upphandling har som målsättning att vara Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos oss finns specialister inom upphandling, inköpsstrategi, hållbarhet, juridik och kommunikation. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 80 drivna kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.
Vårt uppdrag är att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Förvaltningen är stadens inköpscentral och tillhandahåller ramavtal för varor och tjänster av gemensamt intresse för stadens förvaltningar och bolag. Vi är en av Sveriges största offentliga inköpsorganisation och med vår samlade kraft är vi med och formar morgondagens hållbara samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
25 miljarder kronor - så mycket köper Göteborgs Stad in tjänster och varor för varje år. Det gör oss till en av Sveriges största offentliga inköpsorganisationer. Med vår samlade kraft har vi stor möjlighet att göra samhället till en bättre plats. Vi har ett viktigt uppdrag att möjliggöra för stadens verksamheter att göra hållbara val, både utifrån miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter.
Vi vill säkerställa att vi gör affärer med seriösa företag som betalar skatter, avgifter och följer lagar och andra regler. Därför görs löpande kontroller och uppföljningar av våra leverantörer och deras underleverantörer. På så sätt vill vi motverka arbetslivskriminalitet, utnyttjande av välfärdssystem och andra oegentligheter i syfte att uppnå konkurrensfördelar.
Förvaltningen började arbeta systematiskt med dessa frågor för ett par år sedan och arbetet växlas nu upp för att möjliggöra ett tydligare stöd mot verksamheterna i Göteborgs stad.
Inköp och upphandling bildar nu en funktion för samordnade kontroller i riskbranscher. Till den gruppen stärker vi nu upp med en till utredare.
Funktionen koordinerar arbetsplatskontroller och adderar skrivbordskontroller. Kontrollerna kan utföras inom förvaltningens egna ramavtal eller andra förvaltningars och bolags avtal. Kontroller kommer utföras med utgångspunkt i en plan men också utifrån tips. Funktionen stöttar också med råd i situationer till projektledare, upphandlare eller andra med leverantörskontakter.
Du deltar ibland direkt i upphandlingsprojekt för att ställa och följa upp krav för att undvika att affärer görs med oseriösa företag. Granskning av arbetsvillkor för enskilda personer som utför uppdrag åt Göteborgs stad som lön, semester och arbetstid ingår också i rollen.
Du arbetar även med att höja kunskapen och vägleda andra i frågor kring ekonomisk brottslighet med fokus på det förebyggande arbetet för att främja sund konkurrens. Detta lyckas du med genom ditt stora intresse och din djupa kunskap inom området. Du omvärldsbevakar och följer utvecklingen inom området.
Du kommer att arbeta nära förvaltningens två specialister inom sund konkurrens och två av specialisterna som arbetar med social hållbarhet.
KVALIFIKATIONER
Vem är du?
Du brinner för en marknad som kännetecknas av sund konkurrens. Du har kunskap om och erfarenhet av utredande och förebyggande arbete mot arbetslivskriminalitet och är trygg med att granska företag.
Vi söker en person med mycket driv och vilja att få saker gjorda. Du kan snabbt orientera dig bland många olika aktörer. Göteborg Stad är en mycket stor organisation och du behöver ha förmåga att skapa och utveckla nätverk och kontakter.
Du kan förmedla dina kunskaper och förklara dina ställningstaganden på ett pedagogiskt sätt och trivs med att sprida kunskap.
Du är lyhörd och har en god analytisk förmåga, vilket innebär att du lätt prioriterar relevant information, analyserar kärnan i ett problem och ger råd kring dess lösning. Du hjälper till att tydliggöra möjligheter och ger förslag på vägar framåt. Du är intresserad av stadens organisation och föreslår samt genomför insatser för att förbättra förståelsen i staden för vikten av kontroll och uppföljning.
Du har en för rollen relevant högskoleutbildning. För att komplettera arbetsgruppen ser vi gärna att du har en utbildning inom ekonomi.
Vad kan vi erbjuda dig?
• Utvecklande och utmanande roll med stor möjlighet att göra skillnad
• En arbetsplats mitt i stan, fylld med olika kompetenser. Med allt från hållbarhetsspecialister, upphandlingsjurister, upphandlare och avtalscontrollers
• En förvaltning som vill framåt, utvecklas och skapa en hållbar stad.
• Erfarenhetsutbyte i det dagliga arbetet och långsiktig kompetensutveckling
ÖVRIGT
Vill du veta lite mer om oss och hur det är att arbeta på förvaltningen, läs mer på vår jobba hos oss-sida! https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/vara-verksamheter/jobba-pa-forvaltningen-for-inkop-och-upphandling Följ oss även gärna på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/gbginkop/
Vårt erbjudande
Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv med balans. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, frukt, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.
Övrigt
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.