Utredare till arbete med utökad datainsamling från primärvården

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten
Hälsodataområdet är ett expanderande fält som blivit allt mer framträdande och prioriterat inom styrning, uppföljning och utveckling av hälso- och sjukvården. Från regeringens sida tas nu flera initiativ till att utöka tillgången till datamängder av nationellt intresse, exempelvis data från primärvården och från landets socialtjänster. Vi på Socialstyrelsen förväntar oss att inom de närmaste åren få uppdrag om att utöka insamlingen av data från fler och nya uppgiftslämnare inom vården och omsorgen. Vi ser fram mot den möjlighet det ger till ökad standardisering och likriktning av dokumentation.

På avdelningen för register och statistik producerar vi nationella hälsodataregister, socialtjänstregister och dödsorsaksregistret. Vi lämnar ut data för forskning samt tar fram Sveriges officiella statistik om hälso- och sjukvård. Socialstyrelsens register är en världsunik källa till kunskap utifrån sin ålder och nationella täckning och i rollen får du en möjlighet att utveckla dem i takt med omvärldens nya behov. Tjänsten är placerad på avdelningens nystartade enhet för samordning och utredning för register, vars uppdrag är att stödja och samordna avdelningens enheter i frågor kopplade till registerverksamheten. Du kommer vara del av en grupp som för närvarande består av 5 personer men som planeras växa till det dubbla. Enhetens medarbetare förväntas leda i förändring och tjänsten innefattar nära samarbeten med övriga enheter på avdelningen.

I rollen kommer du att arbeta som projektledare för såväl regeringsuppdrag liksom interna kvalitetsutvecklingsprojekt på avdelningen. Det första uppdraget som du kommer att ta dig an är ett regeringsuppdrag (S2023/02167) om att förbereda arbetet inför utökad insamling av data från hälso- och sjukvården, bland annat data från primärvården och data om väntetider och vårdköer. Som projektledare ansvarar du för planering och uppföljning av det löpande arbetet inom uppdraget och stödjer övriga projektmedlemmar i att driva arbetet framåt. Du söker aktivt den sakkunskap som är nödvändig för uppdraget både inom och utanför myndigheten. Du representerar myndigheten i externa kontakter och arrangerar samråd eller andra möten. Du rapporterar till projektägaren och projektets styrgrupp och tar ansvar för att helheten håller hög kvalitet. 

Om dig
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk, arbetar självständigt samt har god och tydlig kommunikativ förmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad. Rollen kräver att du är ansvarstagande, handlingskraftig och har fokus på kvalitet i ditt arbete. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• examen inom ett område som Socialstyrelsen bedömer är relevant för tjänsten
• relevant arbetslivserfarenhet av arbete som projektledare
• erfarenhet av arbete med att skapa enhetlighet och interoperabilitet i dokumentation
• relevant arbetslivserfarenhet av arbete med insamling av data
• författat rapporter eller andra publikationer
• god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga på svenska och engelska.

 Det är meriterande om du har


• kunskap om den rättsliga regleringen av hälso- och sjukvården på nationell, regional och kommunal nivå
• kunskap om hur hälso- och sjukvården kan vara organiserad på regional eller lokal nivå
• Aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetssystem som används inom hälso- och sjukvården

Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för register och statistik, på enheten för samordning och utredning av register.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka ett personligt brev.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta tf enhetschef Sofia Asp sofia.asp@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Eva Bennich Rathsman på eva.bennich-rathsman@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 19 oktober 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 oktober 2023
  • Ansök senast: 26 oktober 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024