OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av tre enheter – två behörighetsenheter och en statsbidragsenhet. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag.
De två behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Vi söker nu 2 utredare till en av behörighetsenheterna. Behörighetsenheterna handlägger ansökningar om legitimation och annan behörighet att utöva något av de 22 legitimations-yrkena inom hälso- och sjukvården för de som har en utbildning från EU/EES, Sverige eller från ett land utanför EU/EES. Vi utfärdar också intyg om aktuell behörighetsstatus.
Vi söker dig som vill
• utreda och handlägga ansökningar om behörighet samt fatta beslut i vissa ärenden
• besvara förfrågningar rörande behörighet
• utfärda intyg gällande behörighet
• delta i förbättringsarbete
Vi söker dig som har
• juridisk examen eller annan akademisk examen som Socialstyrelsen bedömer vara relevant
• erfarenhet av ärendehandläggning på myndighet
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att arbeta med förbättrings- och utvecklingsarbete
• har erfarenhet av yrkeskvalifikationsdirektivet
Arbetet ställer krav på att du har en mycket god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift. Det ställs också krav på att du har en god initiativförmåga, har ett lösningsorienterat förhållningssätt, är flexibel samt bra på att samarbeta. Du är van att arbeta i ett högt tempo mot uppsatta mål och har ett gott ordningssinne. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egen-skaper.
Anställningsinformation
Anställningarna är tillsvidaretjänster med start snarast efter överenskommelse. Socialstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning. Tjänsterna omfattar heltid med placering i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.
Välkommen med din ansökan senast den 30 juni 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Intervjuer kommer sedan att påbörjas i augusti. Ange diarienummer 2.6.1-18829/2020.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Vieru. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på tele-fonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055