Utredare till Berednings- och utredningsenheten

Utredare till Berednings- och utredningsenheten

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

Vill du bidra genom att bereda och utreda ärenden på uppdrag av vård- och omsorgskontoret och vård- och omsorgsnämnden? Då kan du vara vår nya Utredare!

Vilka är vi?

Vård- och omsorgskontoret har cirka 4 000 medarbetare som tillsammans tillhandahåller stöd, vård och omsorg till människor i livets olika skeden. Den kommunalt drivna vård- och omsorgsverksamheten är indelad i tre områden: ordinärt boende, särskilt boende för äldre personer och verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Därutöver finns också verksamheter som drivs i privat regi på nämndens uppdrag.

Vård- och omsorgskontorets berednings- och utredningsenhet arbetar med att bidra till en god och säker vård och omsorg för nämndens målgrupper genom professionell beredning och utredning. Enheten omfattar verksamhetschef, utredare, nämndsekreterare och administatör samt vård- och omsorgskontorets FoU-grupp.

Vi söker nu en utredare med ansvar för att bereda och utreda ärenden på uppdrag av vård- och omsorgskontoret och vård- och omsorgsnämnden.

 

Dina arbetsuppgifter

Som utredare ingår du i enhetens processteam för beredning och utredning som består av medarbetare från enheten och andra delar av kontoret. Processteamet ansvarar gemensamt för att bereda och utreda ärenden på uppdrag från vård- och omsorgsnämnden och vård- och omsorgskontoret.  

Dina arbetsuppgifter omfattar ansvar för att bereda nämndärenden och besvara remisser, motioner samt medborgarförslag. Du kommer också att ansvara för olika utredningsuppdrag och delta i arbetet med framtagande av olika dokument som ingår i kommunens styrmodell och vård- och omsorgsnämndens kvalitetsledningssystem. I uppdraget ingår även att vara föredragande för nämnd, ledningsgrupper och samverkansråd med det civila samhället. 

Du utgör en viktig stödfunktion i organisationen, och säkerställer att det finns så bra underlag som möjligt för att kunna fatta bra beslut. I rollen som utredare samarbetar du med övriga inom enheten, andra delar inom kontoret som myndighetsutövning, ekonomi, utförare egen regi, beställnings- och uppföljningsenheten och systemförvaltning samt samverkansparter inom och utanför kommunen.

 

Vem är du?

Vi söker dig som har relevant högskoleexamen med samhällsvetenskaplig eller statsvetenskaplig inriktning, socionomexamen, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Vi ser det som positivt om du har arbetslivserfarenhet från och kunskap om vård- och omsorgsområdet samt är insatt i lagstiftning gällande kommunal vård och omsorg. Du har flerårig erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och att självständigt bereda och utreda ärenden.

Som person drivs du av utveckling och är kvalitetsmedveten. Du avgör själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare på ett effektivt sätt. Vidare har du ett arbetssätt som är tydligt och strukturerat. 

Du har god samarbetsförmåga, ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du har förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du kan väga samman komplex information och olika typer av hänsynstagande, och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Kommunen strävar efter att hålla dokumentation och information på ett lättläst och lättförståeligt sätt vilket innebär att det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Att tala inför grupp är inga problem för dig och du gör det på ett välformulerat sätt anpassat efter situationen du befinner dig i.

Information om tjänsten

Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Dag
Sista ansökningsdatum: 2 Oktober

Kontakt: Vill du veta mer om tjänsten kontaktar du verksamhetschef Helena Axestam på 011-15 10 39, helena.axestam@norrkoping.se eller rekryteringsspecialist Alva Andersson på 011-15 14 12, alva.andersson@norrkoping.se.


Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 september 2022
  • Ansök senast: 2 oktober 2022

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024