Utredare till effektivitetsrevision inom socialförsäkring och migration

Utredare till effektivitetsrevision inom socialförsäkring och migration

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett arbete som bidrar till utvecklingen av den statliga verksamheten? Genom Riksrevisionens breda granskningsmandat kan du vara med och granska hela styrkedjan, från regeringen ända ut till den verksamhet som påverkar medborgarna. Just nu söker vi dig som är erfaren utredare och som vill arbeta som effektivitetsrevisor inom den enhet som ansvarar för att granska socialförsäkringar, (inklusive pensioner) och migration.

Dina arbetsuppgifter
Som utredare i rollen som effektivitetsrevisor kommer du framför allt att arbeta med granskningar inom socialförsäkringsutskottets ansvarsområden

Du arbetar med samtliga delar i granskningsprocessen. Det innebär bland annat att du:


• bedriver omvärldsbevakning
• tar fram granskningsidéer och förslag
• presenterar granskningsupplägg
• genomför granskningar
• bidrar aktivt i kommunikationen av granskningsresultaten

 

Granskningarna inom effektivitetsrevisionen fokuserar på hushållning, resursutnyttjande och måluppfyllelse och bedrivs i projektform, vanligtvis med 2–3 medarbetare. Du utgår ifrån revisionsfrågor och bedömningsgrunder och använder dig av olika metoder för att samla in och analysera data och annat material. Arbetet resulterar i en granskningsrapport som lämnas till riksdagen för behandling, tillsammans med en svarsskrivelse från regeringen. Vi lägger stor vikt vid kvalitetssäkring i granskningsarbetet.

 

Vem du är
För att arbeta som effektivitetsrevisor på Riksrevisionen söker vi dig som har:

- relevant akademisk examen

- goda kunskaper om statlig förvaltning

- minst fem års arbetslivserfarenhet av kvalificerat analys-, utrednings- eller granskningsarbete inom statsförvaltningen

- god förmåga att driva utredningsprojekt framåt

- goda kunskaper inom utvärderings- och analysmetoder

Sakkunskap inom enhetens ansvarsområden, socialförsäkring, pensioner eller  migration är meriterande.

 

Din profil
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen som effektivitetsrevisior söker vi dig som:


• Är självgående och kan ta ansvar för dina uppgifter och har förmågan att driva processer framåt.
• Är kvalitetsmedveten och noggrann, och lägger stor vikt vid att leva upp till dina mål och att hålla en hög kvalitetsstandard på ditt arbete.
• Har en god samarbetsförmåga, arbetar bra med andra människor, lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt.
• Har en mycket god problemlösande analysförmåga genom att du kan förstå och lösa komplexa frågor och analysera komplicerade problem.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift

 

Vårt erbjudande
Du får en tillsvidareanställning hos en arbetsgivare som erbjuder statens alla förmåner och lite till. Anställningen är på heltid och inleds med en sex månaders provanställning. Vi kommer tillsammans överens om när du börjar.

Vi har ett modernt aktivitetsbaserat kontor på Sankt Eriksgatan 117 i Stockholm som erbjuder goda möjligheter till såväl tyst arbete som samtal och möten med kollegor. För oss är det självklart att våra medarbetare har förutsättningar för balans mellan arbetsliv och privatliv. Därför har du förtroendearbetstid och viss frihet att anpassa din arbetstid så att både ditt arbete och din fritid fungerar för dig. Inom ramen för din anställning finns det också möjlighet att arbeta på distans hemifrån upp till 40% av arbetstiden. Resor förekommer i tjänsten.

Kompetensutveckling och verksamhetsutveckling är viktiga inslag och du formar din utvecklingsplan med din chef. Det kan handla om att delta i utbildningar eller i olika utvecklings- eller verksamhetsuppdrag där du kan både växa och göra skillnad. För anställda med intresse och erfarenhet finns även möjlighet att inom ramen för din tjänst, delta i internationella projekt och utvecklingssamarbeten.

 

Om du vill veta med
Har du frågor eller vill veta mer om tjänsten? Kontakta enhetschef Anna Hessel på telefon08-5171 4410. .

Du kan även kontakta våra fackliga representanter


• Lena Lakso, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 2155
• Tobias Hamfelt, ST/Riksrevisionen, 08-5171 4113

Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på riksrevisionen.se

 

Ansök senast 23 maj 
Du ansöker genom att skicka in CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 23 maj.

Vi tillämpar arbetsprov i rekryteringsprocessen.  

Om Riksrevisionen
Riksrevisionen tar fram fakta om hur statens verksamhet fungerar. Vi granskar vad statens pengar går till, hur effektivt myndigheterna arbetar och om politiska beslut leder till det de var menade till. Det är kunskap, som kan användas för att förbättra regeringens och myndigheternas arbete och spara skattepengar. När det finns brister ger vi rekommendationer till regeringen och myndigheterna för att förbättra verksamheten. Vår oberoende ställning och den insyn vi bidrar med är viktig för ett väl fungerande demokratiskt land. Vårt mål är att våra granskningar gör skillnad för människor både nu och i framtiden.  

Vi företräder också Sverige i revisionssammanhang och har utvecklingssamarbete med revisionsmyndigheter i Afrika, sydöstra Europa och Asien. 

Mer information hittar du på riksrevisionen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Gina Funnemark
08-5171 4044
Avdelningschef Per Johansson
08-5171 4288
Avdelningschef Anna Hagberg
08-5171 4222
Ylva Hilberth, HR-specialist
08-5171 4093
Carl-Gustav Gullstrand, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4316
Nina Gustafsson Åberg, ST/Riksrevisionen
08-5171 4054
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4272
HR- specialist Paulina Eklund
08-5171 4065
HR-specialist Susanna Burman
08-5171 4093
Henrik Söderhielm, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4469

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksrevisionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 maj 2024
  • Ansök senast: 23 maj 2024

Besöksadress

Nybrogatan 55 11490 Stockholm
None

Postadress

Nybrogatan 55
Stockholm, 11490

Liknande jobb


16 december 2024

13 december 2024