Utredare till Enheten för regelstyrda prisändringar och tillsyn

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till TLV:s vision Mesta möjliga hälsa för skattepengarna? Med våra olika kompetenser och bakgrunder arbetar vi varje dag för att förverkliga vår vision och nu söker vi dig som också känner ett stort engagemang för vårt uppdrag. Vi sitter i ljusa fina lokaler på Kungsholmen i Stockholm, tio minuters promenad från Stockholms central. Kom och arbeta med oss!

TLV söker en utredare till Enheten för regelstyrda prisändringar och tillsyn vid Avdelningen för prisreglering och tillsyn. Avdelningen ansvarar för arbetet med prissättning av generiska läkemedel och administrationen av periodens vara-systemet, prissättning av icke patentskyddade originalläkemedel, parallellimporterade läkemedel samt för handläggning av vissa andra pris- och subventionsärenden. Avdelningen svarar även för TLV:s tillsynsarbete samt för vissa uppföljnings- och utvecklingsfrågor rörande läkemedelsanvändning.

Avdelningen ansvarar också för myndighetens svarstjänst. Det innebär att medarbetare på avdelningen tar emot och besvarar inkommande frågor från allmänhet, men också från personer som arbetar på apotek, inom hälso- och sjukvård, på läkemedelsföretag och på andra myndigheter.

Arbetsuppgifter 

Du arbetar med att utreda löpande ärenden inom tillsynsverksamheten på TLV. Det rör sig dels om så kallade företagsärenden, det vill säga ärenden riktade mot läkemedelsföretag som inte har kunnat leverera periodens vara till apoteken, dels om apoteksärenden, det vill säga ärenden avseende apotek som inte följer reglerna för det generiska utbytet av läkemedel.

Du kommer även att bidra till utveckling av tillsynsområdet genom att implementera nya ärendetyper, utveckla rutiner samt bidra till utvecklingen av systemstöd för tillsyn. Du kommer att ha externa kontakter med läkemedelsföretag, apotek och andra parter.

I viss utsträckning kommer du också handlägga ärenden som avser prisändringar på läkemedel i förmånssystemet och arbeta med underhåll av systemet för periodens vara.

Du kan även komma att ingå i bemanningen av myndighetens svarstjänst. Detta innebär att du ansvarar för att ta emot och besvara sakfrågor som kommer in till myndigheten via telefon, mejl och brev.

Arbetsuppgifterna är periodiskt återkommande och följer givna processer. Du arbetar framför allt i Excel och i vårt ärendehanteringssystem för tillsyn. Även andra typer av uppgifter kan ingå i arbetet. Utifrån din bakgrund, ditt intresse och tidigare

erfarenhet finns möjlighet att kunna bidra i myndighetsövergripande projekt där tillsyn berörs. Du arbetar självständigt men ingår i en grupp av utredare som samarbetar kring dessa och andra uppgifter.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• högskoleexamen i farmaci,
• flera års erfarenhet av arbete på öppenvårdsapotek eller på myndighet inom läkemedelsområdet,
• mycket goda kunskap i regelverket för det generiska utbytet,
• mycket goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift,
• goda kunskaper i Excel och övriga program i Office-paketet

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av


• arbete på statlig myndighet,
• arbete med tillsyn,
• erfarenhet av arbete med statistik/analys,
• erfarenhet av telefonrådgivning/kundservice inom för tjänsten relevant område,
• arbete som läkemedelsansvarig

Som person är du strukturerad och uthållig. Du arbetar noggrant och är mån om att leverera med hög kvalitet. Du är självgående och har samtidigt en god samarbetsförmåga och lätt för att bygga goda relationer både internt och externt. Du är initiativtagande och har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift i kontakten med läkemedelsföretag, apotek och andra parter.

Anställningsform

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. 

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer 2892/2022 senast den 30 september 2022.


Om TLV
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, är en statlig myndighet som beslutar om vilken tandvård, vilka läkemedel och vilka förbrukningsartiklar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi ansvarar för apotekens handelsmarginal och regler för utbyte av läkemedel samt bedriver tillsyn. Vårt uppdrag är att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna. Vi erbjuder en attraktiv och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering där du får möjlighet att utvecklas och kan kombinera yrkes- och privatliv, bland annat genom möjligheten att jobba på distans upp till två dagar i veckan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tord Sjöberg, Enhetschef
08-568 427 21
Eva Finder, Saco
08-568-420 57
Christian Larsen, ST
08-568 420 61
Tord Sjöberg, Enhetschef
0856842721
Christian Larsen, ST
0856842061
Eva Finder, Saco
0856842057
Jonathan Lind Martinsson, Enhetschef
08-568 420 98
Svante Rasmuson, Enhetschef
0708–63 93 31
Eva Finder, SACO
08-568 420 57 (nås till 3 augusti)
Christian Larsen, ST
08-568 420 61 (nås från 24 juli)

Sammanfattning

Besöksadress

Box 22520 10422
None

Postadress

Box 22520 10422
Stockholm, 10422

Liknande jobb


Apotekschef

Apotekschef

31 oktober 2024

30 oktober 2024

13 september 2024