Utredare till enheten för rörligt arbete och stab

Utredare till enheten för rörligt arbete och stab

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

- Vi söker en engagerad utredare till regelavdelningens stab.

Dnr: 2022/004983
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och mindre arbetssjukdomar i Sverige? Då kan detta vara något för dig. Vi söker nu en utredare till vår stab vid avdelning för regler.

Arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen om att alla ska ha en bra och utvecklande arbetsmiljö. Vi tar fram juridiskt bindande föreskrifter, inspekterar arbetsställen och sprider information om arbetsmiljöregler. Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.    

Avdelningen för regler skriver och ansvarar för regler och föreskrifter som, utöver våra lagar om arbetsmiljö, styr hur en bra arbetsmiljö ska vara. Vi är ca 85 medarbetare fördelade på fem enheter, varav majoriteten arbetar som sakkunniga inom områden som kemi, smittorisker, ergonomi, arbetsplatsens utformning av arbetsplatser, produktsäkerhet, systematiskt arbetsmiljöarbete, användning av arbetsutrustning och bygg och transport för att nämna några.
Vi medverkar också som svenska representanter vid utarbetande av EU-direktiv och standarder, stöttar och medverkar vid arbetsmiljöinspektioner, marknadskontroll och ger utbildningar.

Regelavdelningens stab som leds av en enhetschef, består av 10-12 medarbetare. Staben har en nyckelroll för att skapa en god samordning, koordinering och utveckling av avdelningens arbete och arbetssätt både internt och externt. En viktig uppgift är att stödja avdelningschefen och  ledningsgruppen med planering och beredning av underlag och ärenden.  I arbetet ingår många kontakter både internt och externt med olika aktörer. Arbetssättet inom staben är teambaserat och präglas av självledarskap, prestigelöshet, helhetsansvar och kvalitet.

Ditt nya arbete
En av dina uppgifter blir att utveckla, koordinera och driva vårt interna sakanalysarbete. I uppgiften ingår även att stödja våra sakkunniga på avdelningen genom att inhämta underlag från olika källor och förbereda de aktiviteter som sker enligt ett årshjul. Sakanalyserna bidrar bland annat till avdelningens planering, myndighetens omvärldsanalyser och identifiering av behov av så kallade kunskapssammanställningar. Det ingår även i dina arbetsuppgifter att både utveckla nya processer och rutiner vid behov och även förvalta dessa. En process som vi kommer att se över i år, handlar om hur vi kan arbeta mer effektivt när vi tar fram våra interna ställningstaganden i olika sakfrågor. Du kommer också att vara den som leder mindre projekt och deltar i stabens utvecklingsarbete. Du kommer också att arbeta med att bereda ärenden och ta fram underlag/beslutsunderlag, skriva och samordna remissvar och återrapporteringar, samt genomföra kvalificerade utredningsuppdrag.

Vi söker dig som har

Relevant akademisk examen (minst 3 år)
Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av liknande arbeten
Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
Erfarenhet av projektledning
Mycket goda skriftliga och muntliga kunskaper i det svenska språket 
Mycket goda kunskaper i MS Office.    
Det är meriterande om du har 

Erfarenhet av omvärldsanalysarbete   
Erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning
Erfarenhet av processledning
Erfarenhet av digitaliseringsarbete.
Som person är du analytisk och strukturerad och kan arbeta i flera projekt samtidigt, vilket kräver god prioriteringsförmåga. Du har lätt för att tänka i nya banor, finna lösningar på problem och har intresse för verksamhetsutveckling. Vi ser det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och har lätt för att utveckla relationer både internt och externt.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad i nya lokaler i Solna Business park på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning samt tillämpar provanställning om sex månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida  av.se/arbeta hos oss .

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.

Om du har frågor
Frågor om tjänsten besvaras av enhetschef Solfrid Nilsen. Fackliga kontaktpersoner är Susanne Ankar (ST), Agneta Axelsson (Saco) och Jenny Bengtsson (Seko). Samtliga nås på telefonnummer, 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 18 februari 2022 Ansök genom att klicka på länken nedan. 

Om oss
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024