Utredare till enheten för samordning, visstidsanställning

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi har även uppdrag som rör planering och samordning av det civila försvaret. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, regioner, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.


Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Operativa avdelningen ansvarar för MSB:s operativa uppdrag att stärka samhället vid samhällsstörningar.

MSB agerar operativt i tre roller; stärker nationell beredskap, driver aktörernas gemensamma hantering samt stärker aktörer med kompetens och materiel genom insatser i Sverige och i andra länder. MSB:s operativa uppdrag har ett allriskperspektiv och täcker hela hotskalan från olyckor till katastrofer, kriser och krig.

Enheten för samordning är en av fem enheter inom MSB:s operativa avdelning. Enhetens verksamhet utgörs främst av att samordna och driva aktörernas gemensamma hantering.

Under de senaste åren har erfarenheter från inträffade händelser visat på ökade förväntningar på MSB och hur myndigheten i sin operativa roll ska blir mer drivande och inriktande i den aktörsgemensamma hanteringen av händelser.

Arbetsuppgifter
För att möta de ökade förväntningarna söker vi nu en utredare som ska ingå i vårt arbete att vidareutveckla MSB:s operativa roll, med särskild fokus på den aktörsgemensamma hanteringen. Främst handlar det om hur MSB i sin roll kan mäkla resurser och på andra sätt stödja resurssamordning mellan aktörer i samband med samhällsstörningar men även att identifiera utvecklingsfrågor kopplat till höjd beredskap.

Din kompetensprofil
Du har en för tjänsten relevant akademisk utbildning och flerårig bakgrund från utrednings- och utvecklingsarbete. Du har även bred kunskap inom området samhällsskydd och beredskap, gärna inom något eller några av områdena; resursmäkling och förstärkningsresurser, ledning och samverkan.

Det är meriterande om du har erfarenheter av hantering av samhällstörningar inom en myndighet eller aktör som arbetar med frågorna i ett tvärsektoriellt sammanhang. Vi ser gärna att du har en gedigen erfarenhet från att driva utvecklingsarbete och gärna jobbar med komplexa frågeställningar där det inte finns färdiga lösningar.

Vi förutsätter att du är en självgående, drivande, strukturerad och lösningsorienterad lagspelare och en god skribent. Det är en fördel om du är en van och bekväm föreläsare.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet för tjänsten.


Anställningsform
Befattningen är placerad i Stockholm och är en visstidsanställning på heltid fram till sista juni 2020. Arbetstid utanför ordinarie kontorstid eller beredskapstjänstgöring kan ingå i anställningen.

Svenskt medborgarskap
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Vill du få mer information?
Har du frågor kontakta chef för enheten för samordning, Anna Nyman eller verksamhetsansvarig, Susanne Axmacher. Fackliga representanter är Daniel Hjärne (ST), Anja Holmgren (Saco-S) samt Ann-Britt Paradis (Seko). Samtliga nås på telefon 0771-240 240 (vxl).

Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast den 9 juni 2019, märkt med referensnummer 2019/133. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024