Utredare till enheten för tillgänglighetsregler

Utredare till enheten för tillgänglighetsregler

Arbetsbeskrivning

Tycker du att frågor om tillgänglighet och användarbarhet av tjänster och produkter är intressant? Är du tydlig i din kommunikation och bra på att förklara komplexa frågor på ett sätt så att andra förstår? Då kan detta vara jobbet för dig!

Om rollen
Din placering blir på den nyinrättade enheten för tillgänglighetsregler. Enheten ska arbeta med PTS nya ansvarsområde som omfattar implementeringen av lagen (2023:254) om produkters och tjänsters tillgänglighet. Enheten ansvarar för att ta fram föreskrifter på området och kommer att bedriva tillsyn samt marknadskontroll av produkter och tjänster.

Enheten har också en viss samordnande roll gentemot andra myndigheter vars verksamheter berörs av vissa delar av tillgänglighetslagen.

I rollen som utredare inom tillgänglighetskrav kommer du att arbeta med frågor om tillgänglighet och användarbarhet av de tjänster och produkter som PTS ska granska i enlighet med lagen. Exempel på tjänster och produkter som omfattas är smarta telefoner, datorer, webbplatser, applikationer, digitala dokument, telefoni- och tjänster för röst- och videokommunikation och betalterminaler i butiker. Det ingår att bedöma tillgängligheten i webbplatser som riktas mot konsumenter, produkters användargränssnitt, utformning av bruksanvisningar m.m. 

Eftersom både enheten och dess ansvarsområde är nya för PTS så kommer du att bidra i internt utvecklingsarbete gällande arbetssätt och rutiner tillsammans med övriga kollegor. När lagen har börjat gälla kommer du med dina kunskaper om tillgänglighetsfrågor/regler att delta i tillsynsarbete gentemot marknadsaktörer och förbereda ärenden inför beslut om produkter och tjänster. Du kan också komma att delta i möten med olika intressenter som t.ex. branschföreträdare och andra myndigheter. I ditt dagliga arbete kommer du att samarbeta med olika yrkeskategorier så som jurister och statsvetare.

Vem är du?
Som person är du självgående och trygg i hur du tar dig an arbetsuppgifter och hur du driver ditt arbete framåt, där du även är duktig på att ta fram och dokumentera processer för ditt arbete. Du har en god samarbetsförmåga som gör att du tillsammans med andra bidrar till att frågor inom enhetens ansvarsområde blir belysta och utredda på ett bra sätt. Du är tydlig i din kommunikation och kan förklara komplexa frågor på ett sätt som andra förstår. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har:


• Relevant utbildning, t.ex. inom teknik, webbutveckling eller liknande
• Erfarenhet av arbete med tillgänglighetsfrågor inom digitala tjänster eller produkter
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Det är även meriterande om du har:


• Erfarenhet av arbete med webbtillgänglighet, t.ex. granskningar av webbplatser.
• Erfarenhet av arbete med applikationers tillgänglighet enligt WCAG.
• Erfarenhet av arbete med EN 301549 webbutveckling inkl. att säkerställa tillgänglighet enligt WCAG/EN301549.
• Erfarenhet av standardiseringsfrågor.
• God kunskap om svensk eller internationell funktionshinderspolitik.
• God kunskap om universell utformning och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. 

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester- och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Tester kan komma att användas i processen. 

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 10 januari.

För mer information kontakta avdelningschef Marielle Sjögren på marielle.sjogren@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på isabelle.flygelholm@pts.se.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2023
  • Ansök senast: 10 januari 2024

Liknande jobb


Jurist

Jurist

18 december 2024

17 december 2024

17 december 2024