Utredare till enheten ledamotsersättningar

Utredare till enheten ledamotsersättningar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla stödet till riksdagens ledamöter? Vi söker en utredare som tillsammans med oss vill utveckla och stärka enheten ledamotsersättningar.

Enheten ledamotsersättningar ingår i förvaltningsavdelningen, som tillsammans med HR-enheten, ekonomienheten och juridiska enheten har till uppdrag att ge styrning och stöd till Riksdagsförvaltningens chefer och medarbetare, till ledamöter i administrativa frågor samt att samordna och ge stöd till riksdagens myndigheter.


Dina arbetsuppgifter
Enheten ansvarar för att handlägga riksdagsledamöternas ersättningar, såsom arvoden, traktamenten, avgångsförmåner och resekostnadsersättningar. Vi samordnar även stödet till riksdagens åtta nämndmyndigheter. Ett regelbundet inslag är att utreda olika frågeställningar om regelverket och hantera frågor från medier och allmänheten. Vi arbetar kontinuerligt med att se över och utveckla våra arbetssätt och rutiner, liksom vår samverkan.

Du kommer att arbeta med olika typer av ärenden, bland annat projekt, policydokument och författningsfrågor inom enhetens sakområden. Det innebär utredningar och analyser av frågor som rör de ekonomiska regelsystemen och regelverk samt att, både muntligt och skriftligt, informera och besvara komplexa frågor från ledamöter, partikanslier, massmedier och allmänheten. I arbetet ingår även att följa upp och utvärdera den service och det stöd som erbjuds ledamöter, att vara delaktig i upphandling av tjänster samt hantera och följa upp avtal. Du kommer således att ha regelbunden kontakt med andra relevanta myndigheter och leverantörer inom enhetens ansvarsområde. Du arbetar tillsammans med nio kollegor och en enhetschef.

Dina kvalifikationer
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har ett strukturerat och noggrant arbetssätt och god kommunikativ förmåga. Som person är du ansvarsfull, prestigelös och lösningsorienterad. Du tycker om att skriva, ta fram underlag och genomföra muntliga presentationer. Eftersom du kommer att arbeta med olika frågor, ha kontakt med ledamöter och samverka med olika delar av förvaltningen är det viktigt att du har en god känsla för service och lätt för att samarbeta med andra. Vi söker dig som är intresserad av våra frågor, lockas av utveckling och ofta komplexa frågeställningar och uppskattar bra samarbete. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga.

Du behöver ha relevant akademisk examen i exempelvis juridik, ekonomi eller statsvetenskap samt erfarenhet av offentlig förvaltning. Du har aktuell erfarenhet av att arbeta med administrativa processer och utredningar. Särskilt meriterande är erfarenhet av att möta massmedier liksom kunskaper i skatterätt.

Anställningen är tills vidare och Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. 


• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid

Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Ansök via www.riksdagen.se, senast den 3 april 2022.
Referensnummer: 1474-2021/22

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.

Kontakta oss 

• Anders Norin, enhetschef, 08-786 60 34

Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 mars 2022
  • Ansök senast: 3 april 2022

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024