Utredare till enheten ledamotsersättningar

Utredare till enheten ledamotsersättningar

Arbetsbeskrivning

Vill du var med och utveckla stödet till riksdagens ledamöter? Vi söker en utredare som tillsammans med oss vill utveckla och stärka enheten ledamotsersättningar.

Enheten ledamotsersättningar är en del av Riksdagsförvaltningens förvaltningsavdelning och ansvarar för att handlägga riksdagsledamöternas ersättningar, såsom arvoden, traktamenten, avgångsförmåner och resekostnadsersättningar. Vi samordnar även stödet till riksdagens åtta nämndmyndigheter. Ett regelbundet inslag i arbetet är att utreda olika frågeställningar om regelverket och hantera frågor från medier och allmänheten. Vi arbetar kontinuerligt med att se över och utveckla våra arbetssätt och rutiner, liksom verksamheten i stort. På enheten är vi cirka tio personer och en enhetschef.


Dina arbetsuppgifter
Din övergripande uppgift är att stärka enhetens förmåga att ge stöd till ledamöterna på ett effektivt sätt. Vi behöver dig såväl i vårt utvecklingsarbete som i samordningen av olika processer. Det innebär utredningar och analyser av frågor som rör de ekonomiska regelsystemen och regelverken samt att, både muntligt och skriftligt, informera och besvara frågor från ledamöter, partikanslier, medierna och allmänheten. I arbetet ingår även visst uppföljnings och budgetarbete.

Vidare kommer du att följa upp och utvärdera den service och det stöd som erbjuds ledamöter, vara delaktig i upphandling av tjänster samt hantera och följa upp avtal. Du kommer att ha regelbunden kontakt med relevanta myndigheter och leverantörer inom enhetens ansvarsområde.

Dina kvalifikationer
Du behöver ha relevant akademisk examen i exempelvis juridik, ekonomi eller statsvetenskap samt flerårig erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning. Du har aktuell erfarenhet av att arbeta med administrativa processer och utredningar. Särskilt meriterande är också erfarenhet av uppföljning och budgetarbete

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har ett strukturerat och noggrant arbetssätt och god kommunikativ förmåga, både skriftligen och muntligen. Som person är du ansvarsfull, prestigelös och lösningsorienterad. Du tycker om att skriva, ta fram underlag och hålla muntliga presentationer. Eftersom du kommer att arbeta med olika frågor, ha kontakt med ledamöter och samverka med olika delar av förvaltningen är det viktigt att du har god känsla för service och lätt för att samarbete med andra. Vi söker dig som är intresserad av våra frågor, lockas av att arbeta med utveckling och ofta komplexa frågeställningar samt uppskattar bra samarbete. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning.


• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid

Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 24 maj 2023.
Referensnummer: 1979-2022/23

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.

Kontakta oss 

• Cecilia Renmyr, enhetschef, 08-786 43 40

Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 maj 2023
  • Ansök senast: 24 maj 2023

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024