Utredare till Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Utredare till Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen innefattar verksamheter som ansvarar för socialtjänstinsatser inom Individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsåtgärder och integration. Inom förvaltningen ligger även ansvaret för att bedriva vuxenutbildning. Förvaltningen bildades 2020 och består av ca 700 medarbetare. Förvaltningen är indelad i fyra verksamhetsområden; Barn, unga och familj, Arbete och försörjning, Missbruk och psykisk ohälsa samt Vuxenutbildning. Målet för förvaltningen är att erbjuda insatser till barn, unga och vuxna för att nå en god livsföring, självständighet och egen försörjning.

Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen organiserar nu en ny stab med funktioner som Kommunikatör, Verksamhetsutvecklare, Nämndsekreterare, Registrator och Utredare. Stabens funktioner samarbetar nära kvalitets- och metodsamordnarna i de olika verksamhetsområdena samt med andra stödfunktioner inom förvaltningen och det gemensamma verksamhetsstödet.

Nu söker vi Dig som vill vara med och bidra till en förvaltning med god kvalitet och effektivitet, där vårt uppdrag i staben är att vara ett professionellt stöd för förvaltningsledningen och politiken.

Du ingår i förvaltningens stab som leds av Stabschefen.

ARBETSUPPGIFTER
Utredare rapporterar uppdrag till ledning och nämnd. Utredningsuppdragen kommer att beröra hela förvaltningens ansvarsområde. I uppdraget förväntas du inhämta, sammanfatta och analysera stora mängder information. Som utredare kommer det att krävas ett nära samarbete med andra inom förvaltningen. Vissa uppdrag kan komma att omfatta utredningar på koncernnivå. Utredare ansvarar även för återrapporteringar och redogörelser av sina utredningar inför nämnd.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av att:
• Besvara motioner
• Svara på remisser från andra myndigheter eller internt från t.ex. Kommunstyrelsekontoret
• Sammanhållande ansvar för övergripande utredningar inom förvaltningen
• Agera utredningssekreterare i olika projekt eller uppdrag som förvaltningen tilldelats
• Delta i utredningar på koncernnivå där förvaltningen behöver ingå
• Omvärldsbevakning

KVALIFIKATIONER
Akademisk utbildning motsvarande 180 högskolepoäng (kandidatexamen) inom samhällsvetarprogrammet eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget.

Det är meriterande om du har utbildning inom statistik, analys, juridik eller ekonomi.

För att trivas i uppdraget och ha förutsättningar att uppnå goda resultat ser vi att det är värdefullt att du har:
- erfarenhet av utredningsarbete inom offentlig sektor.
- erfarenhet av att inhämta och sammanfatta stora mängder av information.
- goda kunskaper om de politiska processerna.
- vana att hantera tidsmässiga deadlines på både kortare och längre sikt samtidigt.
- kunskap om den lagstiftning som styr verksamheterna.

Det är meriterande att du har erfarenhet av och kunskap om socialtjänstens verksamheter, gärna med inriktning mot Individ- och familjeomsorg, samt skolverksamhet.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024