OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker utredare till Tillståndsavdelningen. Avdelningen ansvarar för att pröva ansökningar om tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt vissa tillstånd inom hälso- och sjukvårdsområdet.
Dina arbetsuppgifter som utredare
Som utredare ska du kunna handlägga ansökningar utifrån ett riskbaserat arbetssätt och med fokus på såväl lämplighetsprövning av enskilda sökanden som kvalitetsaspekter på den tilltänkta verksamheten.
Du utgår i ditt arbete från lagar och föreskrifter för att på ett objektivt sätt göra bedömningar. Tillståndsprövningen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet, effektivitet och god service samt utgå från den statliga värdegrunden.
Kravprofil
• Socionomexamen eller motsvarande
• Minst 5 års aktuell arbetslivserfarenhet inom relevant område
• God och aktuell IT- och datorvana
• Goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt
För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga, det vill säga kunna sätta dig in i ärenden ur olika synvinklar samt kritiskt granska och analysera på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna och arbeta såväl självständigt som i grupp.
Du ska ha förmåga att handlägga arbetsuppgifterna professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir logiskt och begripligt för såväl allmänhet som professionella intressenter. Du bör ha en personlig mognad och klara av att fatta oberoende beslut och vara trygg i dessa, och en utpräglad känsla för god service och professionellt bemötande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Meriterande
• Erfarenhet som utredare på statlig myndighet
• Erfarenhet av tillståndsprövning
• Erfarenhet av att arbeta med LSS
• Erfarenhet inom individ- och familjeomsorg
• Erfarenhet av barn- och ungdomsverksamhet enligt SoL
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter och vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är en tillsvidareanställning med provanställning 6 månader. Tjänsten avser heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Stockholm.
Ansök senast 15 april
Märk din ansökan med diarienummer: 2.1.1-05213/2022. Sista ansökningsdag är den 15 april 2022. Bifoga personligt brev och CV.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligen för säljsamtal för ytterligare rekryterings- eller annonseringshjälp.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
IVO har omkring 750 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01