Utredare till kommunledningskontoret

Utredare till kommunledningskontoret

Arbetsbeskrivning

Kommunledningskontorets uppdrag är kommunövergripande och präglas av professionalism och helhetssyn. Här arbetar ca 40 medarbetare utvecklingsorienterat med uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde. Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka, roliga och hjälpsamma kollegor är det här stället för dig.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen



ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ingå i utredarenheten på kommunledningskontoret där utredare, strateger och jurister arbetar. Enheten hanterar strategiska frågor utifrån ett styrnings- och ledningsperspektiv. Uppdraget är huvudsakligen att genomföra utredningar, ta fram analyser och beslutsunderlag samt att processleda utvecklingsuppdrag.

Som utredare planerar och genomför du utredningar och uppdrag på egen hand eller tillsammans med andra. Du arbetar nära kollegor inom kommunledningskontoret, men även inom kommunstyrelseförvaltningen och övriga förvaltningar och kommunala bolag. Arbetet innebär i många fall även nära samarbete med politiskt förtroendevalda och ibland med externa parter och nätverk, som exempelvis näringsliv, civilsamhället och andra offentliga organisationer och myndigheter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Genomföra och samordna utredningar, uppdrag och utvärderingar.
• Skriva och sammanställa rapporter, beslutsunderlag och presentationsmaterial.
• Omvärldsbevaka, genomföra kartläggningar och undersökningar, samt analysera information, fakta och statistik.
• Processleda kommunövergripande utvecklingsarbete.
• Genomföra workshops, presentationer och utbildningar.
• Skriva remissvar, svar på inkomna motioner och medborgarinitiativ.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, exempelvis inom statsvetenskap/nationalekonomi eller utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Arbetet förutsätter att du har mycket goda metodkunskaper för utredningsarbete och är van vid att bearbeta och analysera statistiskt material samt akademiska texter.

Vi fäster stor vikt vid att du är en skicklig skribent. Därtill har du förmåga att kommunicera och presentera komplexa underlag på ett pedagogisk och välformulerat sätt i såväl tal som i skrift. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att processleda utvecklingsarbeten samt en hög grad av digital mognad.

Det är meriterande att du har god förståelse och erfarenhet av arbete i en politiskt styrd verksamhet. Därtill är du med fördel bekant med den lagstiftning som är utgångspunkt för vårt verksamhetsområde, såsom exempelvis kommunallag, förvaltningslag samt offentlighets- och sekretesslag.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi lägger stor vikt vid dem. Du bör vara initiativrik, reflekterande, strukturerad och analytisk. Du har god planeringsförmåga och slutför uppdrag med hög kvalitet. Vi värdesätter förmåga till helhetssyn, samverkan och dialog. Arbetet inom gruppen bygger på prestigelöst samarbete där roller och uppgifter kan fördelas och ändras beroende på de olika uppdragen och utvecklingen i samhället.


ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer!

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024