Utredare till Omsorgsförvaltningen, Avesta kommun

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, omsorg om funktionshindrade, äldreomsorg och hemsjukvård. Vi är bra på att driva utvecklingsfrågor och ligger i framkant inom fler områden. Tjänsten som utredare är en stabsfunktion och du ingår både i omsorgsförvaltningens ledningsgrupp och i den kommunövergripande utredargruppen.

Hos oss får du en bra introduktion och mentorskap, för att du ska komma in i jobbet på ett så bra sätt som möjligt. Bli en del av vårt team där samhällsintresse, kunskap och engagemang är starka drivkrafter. Vi erbjuder en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus för att kunna bygga en stark framtid för Avesta kommun.


ARBETSUPPGIFTER
Som utredare på omsorgsförvaltningen ansvarar du för att ta fram och presentera beslutsunderlag och rapporter till omsorgsstyrelsen. Du arbetar nära och på uppdrag av förvaltningschefen som även är din chef. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att initiera, planera, leda och genomföra uppdrag och utredningar. Tillsammans med vår utvecklingsledare driver du utvecklingsprocesser på omsorgsförvaltningen.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att du svarar på medborgarförslag och att du utvecklar och följer upp styrdokument samt att du fungerar som ett stöd till verksamheterna i utredningsmetodik. I rollen ingår även att bevaka och ansöka om medel hos exempelvis ESF. Du har en samordnande funktion avseende miljö- och säkerhetsfrågor på förvaltningen.

Som utredare hos oss ingår du även i en kommunövergripande utredargrupp. Detta innebär att du ibland utreder och deltar i kommunövergripande projekt- och utredningsuppdrag.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med som är nyfiken och har ett stort samhällsintresse. Du har akademisk utbildning med inriktning mot samhällsventenskap, socialt arbete, juridik eller annan högskoleutbildning som vi bedömer som lämplig. Du behöver ha goda kunskaper och gärna erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete. Om du har arbetat i politiskt styrd organisation och har kunskap om, för uppdraget, relevant lagstiftning är det starkt meriterande.

I den här tjänsten är det av stor vikt att du har en god analytisk förmåga och att du är noggrann. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift för att kunna producera egna dokument av hög kvalitet.

En annan viktig aspekt är att du har hög integritet, en positiv inställning till dina uppdrag samt att du är lyhörd i mötet med andra. Att skapa en bra relation och förtroende, till de parter du ska hämta in uppgifter hos och samarbeta med, kan vara avgörande för hur utredningen i slutändan blir. Då arbetsuppgifterna är mångsidiga behöver du vara strukturerad och ha förmåga att byta fokus och omprioritera arbetsuppgifterna när det behövs.

Vi söker dig som inte är rädd för att ta dig an nya uppdrag och utmaningar. Även om stöd finns krävs det i den här tjänsten att du i grunden är en person som är trygg i att ta ansvar och självständigt driva de egna arbetsprocesserna in i mål.

I uppdraget som utredare är omvärldsbevakningen en naturlig del. Du kommer att ta del av forskningsrapporter på såväl svenska som engelska varpå god läsförståelse avseende engelska också är viktigt.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi har Medflyttarservice. Vi erbjuder stöd för att hitta arbete till eventuell medflyttare men också vid behov stöd avseende boende, barnomsorg, skola, fritids- och föreningsliv.

Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Johansson
0226-64 53 11
Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-64 50 37
Maria Kindblom
0226-645171
Anneli Andersson
0226-645620
Susanne Linnér
0226-645451
Britt Lindström
0226-645181
Eva Thomson
0226-645329
Förvaltningschef Carina Johansson
0226-64 53 11

Sammanfattning

Besöksadress

77481
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024