Utredare till Open Trade Gate Sweden

Utredare till Open Trade Gate Sweden

Arbetsbeskrivning

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för frågor som rör utrikeshandel, EU:s inre marknad och EU:s handelspolitik. Vårt huvudsakliga uppdrag är att bistå med expertstöd, analys och underlag till Regeringskansliet samt att bidra till ökad kunskap inom våra verksamhetsområden. Vi arbetar också med handelsrelaterat utvecklingssamarbete som finansieras av svenska biståndsmedel.

Kommerskollegium verkar för frihandel och för fri rörlighet på EU:s inre marknad. Utgångspunkten är det samlade svenska ekonomiska intresset mot bakgrund av regeringens övergripande mål för tillväxt och sysselsättning. Vår vision är en Hållbar handel utan hinder.

Open Trade Gate Sweden (OTGS) är en funktion inom Kommerskollegium med uppgift att kostnadsfritt bistå exportörer från utvecklingsländer med information om det handelspolitiska regelverket, den svenska marknaden samt produktspecifika krav. OTGS arbetar också i mer långsiktiga projekt tillsammans med lokala partners. I dessa projekt ges utökad information om olika regler och den svenska marknaden. Dessutom kan OTGS stötta lokala partners gällande matchmaking, mässor och delegationsresor.

På Kommerskollegium arbetar många experter med nationalekonomisk, juridisk och samhällsvetenskaplig utbildningsbakgrund. Vi är cirka 90 anställda och vårt kontor ligger centralt i Stockholm.

ARBETSUPPGIFTER
De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av;

• Att utveckla och driva långsiktiga projekt med företag och organisationer i utvecklingsländer.

• Att stärka och vidareutveckla OTGS arbete med att hjälpa exportörer i utvecklingsländer att komma in på den svenska marknaden genom t ex utbildning och fördjupad marknadskunskap i syfte att göra dem redo för export.

• Att besvara frågor från exportörer i utvecklingsländer kring EU:s och Sveriges handelsregelverk samt hur den svenska marknaden fungerar.

• Att genomföra informationsinsatser självständigt och i samarbete med kollegor och andra svenska aktörer såväl i Sverige som utomlands. Detta medför i nuläget digitala informationsinsatser från Sverige men på sikt sannolikt även ett antal tjänsteresor årligen till utvecklingsländer.

• Kontinuerligt utveckla arbetssätt och informationsmaterial för att säkerställa en effektiv verksamhet.

Arbetet innebär täta kontakter med importörer på den svenska marknaden, andra svenska myndigheter, utländska ambassader i Stockholm, svenska ambassader i utvecklingsländer samt nationella och internationella organisationer.

Andra arbetsuppgifter inom enhetens arbetsområden kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen, har erfarenhet av utveckling, ledning och uppföljning av projekt. Du har också dokumenterad erfarenhet av att ta fram och strukturera marknadsinformation.

Det är meriterande om du har jobbat med någon projektmetod, gärna RBM, och har erfarenhet av att arbeta med utvecklingsländer. Det är även meriterande om du har arbetat med frågor kopplade till import och den svenska marknaden inom sektorer som är relevanta för import från utvecklingsländer, såsom t ex frukt och grönt eller textilier. Ett brett kontaktnät inom det svenska näringslivet, erfarenhet av kommunikation via olika sociala media och projektledning på distans är också meriterande för tjänsten.

Du har erfarenhet av att presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och har goda språkkunskaper i åtminstone svenska och engelska. Ytterligare relevanta språk för tjänsten såsom t ex spanska, franska eller arabiska är meriterande. Du har dessutom lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ingrid Lindeberg
08-690 48 66
Robert Leijon (SACO)
08-690 48 00
Philip Levin (ST)
08-690 48 00
Chef för administrativa enheten Liselotte Andersson
08-690 48 55
Christopher Wingård (SACO)
08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Karin Eckerdal
08-690 49 35
Kristina Olofsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Henrik Isakson
08-690 49 07
Enhetschef Agnès Courades Allebeck
08-690 48 46

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommerskollegium
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2021
  • Ansök senast: 21 februari 2021

Besöksadress

Drottninggatan 89 11386 Stockholm
None

Postadress

Box 6803
Stockholm, 11386

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024