Utredare till Open Trade Gate Sweden

Utredare till Open Trade Gate Sweden

Arbetsbeskrivning

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell kontext där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

Enheten för hållbarhet och utvecklingssamarbete leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. Enheten ansvarar dessutom för myndighetens verksamhet med handel och hållbar utveckling.

Open Trade Gate Sweden (OTGS) är en funktion inom Kommerskollegiums utvecklingssamarbete med uppgift att främja import till Sverige och EU från företag i utvecklingsländer. Det gör vi genom att kostnadsfritt bistå exportörer från utvecklingsländer med information om det handelspolitiska regelverket, den svenska marknaden samt produktspecifika krav. OTGS arbetar också i projekt tillsammans med lokala partners och genomför aktiviteter som matchmaking, mässbesök och delegationsresor.

Vi söker nu en 1-2 utredare som vill bidra till vårt viktiga arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Med utgångspunkt i Agenda 2030 och bland annat mål 17.11 (öka utvecklingsländers export) syftar OTGS arbete till att skapa goda förutsättningar för företag i låg- och medelinkomstländer att delta i internationell handel och bidra till hållbar utveckling. Våra samarbetspartners finns både i offentlig sektor och i det lokala näringslivet. Vi arbetar med kapacitetsutveckling i projektform, utbildningar och specifika insatser för att öka företagens kännedom om den svenska marknaden och stärka deras möjlighet till export.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av;

• Att besvara frågor från exportörer i utvecklingsländer kring EU:s och Sveriges handelsregelverk samt hur den svenska marknaden fungerar.
• Att genomföra informationsinsatser självständigt och i samarbete med kollegor i Sverige och utomlands.
• Att ansvara för inkommande besök och deltagande på mässor.
• Kontinuerligt utveckla arbetssätt och informationsmaterial (inklusive webb och sociala medier) för att säkerställa en effektiv verksamhet.

Arbetet innebär även löpande administrativt arbete och täta kontakter med importörer på den svenska marknaden, andra svenska myndigheter, utländska ambassader i Stockholm, svenska ambassader i utvecklingsländer samt nationella och internationella organisationer.

Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll. Andra arbetsuppgifter kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant akademisk examen, inom statskunskap, nationalekonomi, juridik eller inom annat område som vi bedömer är relevant för tjänsten. Du har något års arbetslivserfarenhet och det är meriterande om du har arbetat med frågor kopplade till internationell handel, import eller export till den svenska marknaden.

Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och har goda språkkunskaper i svenska och engelska. Ytterligare relevanta språk för tjänsten som t ex spanska, franska eller arabiska är meriterande.

Arbetet förutsätter att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är driven och initiativrik, strukturerad och lösningsfokuserad samt vill utvecklas genom utmaningar. Du är bekväm med att tala offentligt och har ett intresse för kommunikation och att förmedla den på ett lättillgängligt sätt.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper, som samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet.

ÖVRIGT
Du ansöker genom att besvara ett antal urvalsfrågor samt bifoga ansökan och cv i rekryteringssystemet.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ingrid Lindeberg
08-690 48 66
Robert Leijon (SACO)
08-690 48 00
Philip Levin (ST)
08-690 48 00
Chef för administrativa enheten Liselotte Andersson
08-690 48 55
Christopher Wingård (SACO)
08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Karin Eckerdal
08-690 49 35
Kristina Olofsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Henrik Isakson
08-690 49 07
Enhetschef Agnès Courades Allebeck
08-690 48 46

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommerskollegium
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 september 2022
  • Ansök senast: 18 oktober 2022

Besöksadress

Drottninggatan 89 11386 Stockholm
None

Postadress

Box 6803
Stockholm, 11386

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024