OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Patientnämnden är en fristående och självständig förvaltning inom Region Jämtland Härjedalen som har till uppgift att hjälpa patienter att framföra synpunkter och klagomål på offentligt finansierad hälso- och sjukvård och tandvård, samt att få klagomålen besvarade av vårdgivaren. Patientnämnden gör analyser av inkomna ärenden, uppmärksammar vården på riskområden samt föreslår åtgärder till förbättring. Allt i syfte att bidra till stärkt patientsäkerhet och kvalitetsutveckling av vården, samt att vården anpassas efter patienternas behov och förutsättningar. Vi är fyra medarbetare på förvaltningen, och nu söker vi dig som är genuint intresserad av människor, vill synliggöra patientperspektivet och känner ett engagemang för vård- och patientsäkerhetsfrågor. Vår förvaltning är HBTQI- och mångfaldsdiplomerad.
ARBETSUPPGIFTER
Som utredare på patientnämndens förvaltning är din uppgift att hantera enskilda patientärenden, klagomål och synpunkter på vården. Arbetet består till stor del av telefon- och digitala kontakter samt administration av inkomna ärenden. Du har kontakt med patienter, närstående och personal i olika funktioner samt chefer för olika verksamheter. Som utredare är din funktion även rådgivande och du kommer bland annat att ge information om rättigheter i sjukvården samt hälso- och sjukvårdens regelverk, riktlinjer och organisation. Patientnämnden ansvarar för att rekrytera, utbilda och utse stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin.
I arbetsuppgifterna ingår att informera allmänhet, förtroendevalda och vårdgivare om patientnämndens verksamhet och om patienters erfarenheter av hälso- och sjukvården. Löpande administrativa uppgifter samt service och administration för den politiska nämndens arbete ingår också i tjänsten.
Inkomna klagomål och riskområden följs upp, analyseras och återrapporteras bland annat till vårdverksamheter, politiska organ och Inspektionen för Vård och Omsorg. Genom detta bidrar förvaltningen till kvalitetsförbättringar och hög patientsäkerhet inom vården.
KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som har en högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Det är en förutsättning för rollen att du har tidigare arbetslivserfarenhet, kompetens från hälso- och sjukvård samt kunskap om hur vårdorganisationer fungerar. Då tjänsten innebär många sociala kontakter krävs en mycket god kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig. Du ska vara bekväm att tala inför grupper i olika sammanhang. Det ett krav för tjänsten att du har god datorvana. Har du erfarenhet av kvalitets- och patientsäkerhetsarbete ser vi det som fördelaktigt. Erfarenhet av administrativt arbete samt av att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande. Som person är du flexibel, serviceinriktad och agerar med självförtroende i din yrkesroll, samt är genuint intresserad av att hjälpa människor. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Vidare är du van vid att ta eget ansvar och har förmåga att strukturera och organisera ditt arbete. För att kunna möta de som hör av sig till patientnämnden, vill vi att du har gott omdöme, god självkännedom och är stabil och trygg i dig själv. Du är saklig, empatisk och visar respekt och känslighet för andras åsikter och kulturella olikheter och kan upprätthålla kvalitet och produktivitet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Anna-Karin Nilsson
0687-166 52
Chef för Centrala elevhälsan Bergs kommun Ulla H Gustavsson
0687-161 00
Enhetschef Mia Ajax
063-153507
Enhetschef Pernilla Johansson
063-155444
Medicinskt ledningsansvarig läkare Anna-Karin Roos
063-153000 (sökn via vx)
Enhetschef Åsa Torbjörnsson
063-14 20 27 alt 072-5662360
Personalkonsult Karin Engnér
063-154442
Personalkonsult Jonas Holmgren
063-147628
Personalkonsult Ingrid Larsson
063-147594, 076-5258387
Personalkonsult Siv Wahlström
063-147651