OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättsavdelningen svarar för myndighetens regelstyrning inom hälso- och sjukvård och socialtjänst genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen ansvarar dessutom för registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HoSp-registret) och administrationen kring de frågor som inkommer till registret.
Vi söker dig som vill vara med och driva, utveckla och förvalta Socialstyrelsens register över hälso- och sjukvårdspersonal samt genomföra sökningar och legitimationskontroller i registret som efterfrågas av vårdgivare, myndigheter och allmänheten. I rollen ingår många interna och externa kontakter, bl.a. för att ge stöd så att mottagare och deras system kan tillgodogöra sig leveranser av registeruppgifter.
Vi söker dig som har
• eftergymnasial utbildning som myndigheten finner relevant för arbetsuppgifterna eller kunskaper som inhämtats på annat sätt som bedöms likvärdiga med inriktning mot exempelvis programmering eller databasförvaltning
• minst tre års aktuell yrkeserfarenhet inom för tjänsten relevant område
• mångårig erfarenhet av att arbeta med MS Office (Access och Excel)
• goda kunskaper i svenska såväl skriftligt som muntligt.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är analytisk, resultatinriktad, noggrann samt är bra på att samarbeta. Du behöver också vara självständig och ha en god kommunikativ förmåga. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av kravställning av IT-system
• kunskap i SQL-programmering
• erfarenhet av API (Application Program Interface).
• kunskap om informationssäkerhet
• kunskaper om användning och framtagning av kodverk för registerverksamhet
• intresse för hälso- och sjukvårdsfrågor och juridiken som styr området och hur den används i arbete i offentlig verksamhet.
Anställningsinformation
Anställningen är en allmän visstidsanställning, på heltid, under 18 månader, Din titel blir utredare med placering i Stockholm.
Välkommen med din ansökan senast den 23 februari 2022. I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka med något personligt brev.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Jenny Gardbrant. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055