Utredare till register för hälso- och sjukvårdspersonal

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten

Rättsavdelningen svarar för myndighetens regelstyrning inom hälso- och sjukvård och socialtjänst genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen ansvarar dessutom för registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP-registret) och administrationen kring de frågor som inkommer till registret.

Vi söker dig som vill vara med och driva, utveckla och förvalta Socialstyrelsens register över hälso- och sjukvårdspersonal samt genomföra sökningar och legitimationskontroller i registret som efterfrågas av vårdgivare, myndigheter och allmänheten. I rollen ingår många interna och externa kontakter, bl.a. för att ge stöd så att mottagare och deras system kan tillgodogöra sig leveranser av registeruppgifter.

Om dig

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är analytisk, resultatinriktad, noggrann samt är bra på att samarbeta. Du behöver också vara självständig och ha en god kommunikativ förmåga. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• eftergymnasial utbildning inom data- och systemvetenskap om minst 120 högskolepoäng
• minst ett par års aktuell yrkeserfarenhet av arbete med register
• mångårig erfarenhet av att arbeta med MS Office (Access och Excel)
• erfarenhet av kravställning av IT-system
• kunskap i SQL-programmering
• goda kunskaper i svenska såväl skriftligt som muntligt.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av API (Application Program Interface)
• kunskap om informationssäkerhet
• erfarenhet av arbete med administration och utveckling av registerverksamhet
• kunskap om hälso- och sjukvårdsfrågor och juridiken som styr området samt hur den används i arbete inom offentlig verksamhet.

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på rättsavdelningen, enheten för rättsinformation och behörighetsupplysning.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta tf. enhetschef Wenche Skoglund på Wenche.Skoglund@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Paul Henriksson på Paul.Henriksson@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 26 maj 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2024
  • Ansök senast: 26 maj 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024