OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad på samhällsutvecklingskontorets stab. Staben bistår med processtöd, verksamhetsutvecklingsuppdrag, utrednings-, analys och planeringsstöd till verksamheterna på samhällsutvecklingskontoret. Enheten bidrar utifrån ett kontorsövergripande perspektiv och hos oss får du kunniga kollegor med en bredd av erfarenheter. Staben består av processledare, projektsamordnare, administratör och utredare. Din närmaste chef är kontorets stabschef.
Arbetsuppgifter
I utredarrollen är det av yttersta vikt att arbeta utifrån både ett helhetsperspektiv för kommunen och verksamhetsspecifikt perspektiv.
Vi är särskilt intresserade av kompetens inom samhällsutvecklingsområdet.
Exempel på arbetsuppgifter i rollen:
• Göra analys, utvärdering, risk- och konsekvensanalys, översyn, rekommendation m.m. inom uppdrag med särskilt politiskt fokus
• Leda, planera och samordna uppdrag
• Planera för och följa upp det politiska programmet för mandatperioden
• Skriva fram ärenden till nämnd
• Besvara remisser till stadsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen
• Ta fram styrdokument samt underlag till motionssvar
• Omvärldsbevaka inom samhällsutvecklingsområdet, särskilt aktuella lagändringar, förordningar och SOU:er
Kvalifikationer
Du ska ha:
• Relevant akademisk utbildning
• Erfarenhet av projektledning och samordning
• Minst två års erfarenhet av utredning och analys samt leverans av beslutsunderlag
Viktiga aspekter i utredarrollen är mycket god förmåga att:
• Planera, leda och samordna arbete, skapa struktur och överblick.
• Analysera kvalitativ och kvantitativ. Förståelse för resultatens innebörd både i verksamhetens kontext och i en politiskt styrd organisation.
• Uttrycka sig i tal och skrift. Erfarenhet av och hög skicklighet i skriftlig formulering i en politiskt styrd organisation.
• Ta till sig och arbeta i digitala verktyg och god administrativ förmåga.
Då kommunikation är centralt i tjänsten måste du ha mycket god förmåga att både skapa goda relationer och leda diskussioner. Det är av yttersta vikt att kunna växla mellan övergripande perspektiv och detaljnivå.
För att trivas i rollen behöver du ha god pedagogisk förmåga, ta initiativ och arbeta strukturerat och lösningsorienterat. Du behöver vara lyhörd och trivas med att ha flera uppdrag på gång samtidigt. Du måste kunna arbeta såväl självständigt som i team.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Under rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt att lämna in arbetsprov.
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
Samhällsutvecklingskontoret som består av tre avdelningar är en viktig aktör när Täby utvecklas. Avdelningarna arbetar parallellt under projektform vilket skapar förutsättningar att jobba varierat tillsammans med andra professioner. Med fokus på fyra nya hållbara stadsdelar med olika arkitektur ges våra medarbetare stor möjlighet att påverka med sin specialistkunskap. Vill du vara med och skapa det framtida Täby?