Utredare till socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.



Välkommen till oss

Avdelningen för socialt stöd driver stadsövergripande verksamheter för barn och vuxna i form av öppenvård, institutionsvård samt ansvarar för insatser kring hemlöshet.

Staben ansvarar för övergripande funktioner som är till stöd för avdelningens verksamheter. Vi består i nuläget av fyra personer; biträdande avdelningschef, utredare, verksamhetsutvecklare och förändringsledare. I staben finns även olika tillfälliga projektorganisationer. Vi söker en utredare till staben då vår nuvarande går i pension i april.

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig flextidsavtal, friskvårdsbidrag och semesterväxling. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehov finns möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Läs mer om våra förmåner här

Din roll

I rollen som utredare kommer du främst att bistå med utredande uppdrag. Dina uppdrag är avdelningsövergripande och varierande mellan mer eller mindre omfattande karaktär. Du förväntas arbeta med flera uppdrag parallellt. I arbetet ingår även att skriva tjänsteutlåtanden, remissvar och svar på inkomna frågor på övergripande nivå.

Du ansvarar för förvaltningens arbete med Lex Sarah-utredningar. Du utreder och du har ett särskilt uppdrag att hantera och administrera de Lex Sarah-rapporter som kommer in från avdelningarnas verksamheter. Det innebär att du redovisar till Individutskottet, tar fram statistik och handleder övriga Lex Sarah-utredare.

I arbetsuppgifterna ingår också administrativt arbete exempelvis att skriva protokoll, boka möten för samverkansgrupp.

Du samarbetar med motsvarande funktioner på förvaltningens andra två avdelningar och med avdelningens enhetschefer. Du rapporterar till biträdande avdelningschef på staben.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har

socionomexamen eller annan slutförd högskoleutbildning som vi bedömer likvärdig
erfarenhet av övergripande utredningsarbete inom kommunal verksamhet
erfarenhet av utredning enligt Lex Sarah.
erfarenhet av arbete inom flera av socialtjänstens områden
god kunskap om socialtjänstens arbete inom olika områden och aktuell lagstiftning
mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
goda kunskaper i Microsoft Office.

Det är meriterande om du har

erfarenhet av strategiskt arbete inom något eller några av socialtjänstens områden.

Vi söker dig som är van att ta ansvar för ditt eget arbete och som självständigt strukturerar och driver arbetet framåt. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt, prioriterar och håller uppsatta tidsramar. Vi ser även att du är anpassningsbar och har förmåga att styra om arbetsuppgifter utifrån ändrade prioriteringar. Du har förmåga att sätta dig in i stora mängder text och utifrån det skapa dig en bild av en fråga, analysera och sortera. Du bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

Övrigt

Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.

Denna rekryteringsprocess kommer innehålla arbetspsykologiska tester.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024