Utredare till Socialstyrelsens registerverksamhet

Arbetsbeskrivning

Jobbar du som utredare av frågor om hälso- och sjukvården eller socialtjänsten och ser dig om efter en utmaning? Är du analytisk, samarbetsinriktad och gillar utvecklingsfrågor? Vi söker nu en utredare med erfarenhet av projektledning och verksamhetsutveckling till vår registerverksamhet.

På avdelningen för register och statistik samlar vi in data om hälso- och sjukvården och socialtjänsten och producerar register. Vi lämnar ut registerdata för forskning samt tar fram Sveriges officiella statistik. I Sverige väntas ny lagstiftning på hälsodata- och socialtjänstdataområdet och i den förflyttningen är avdelningen en central aktör på nationell nivå.

Om tjänsten

Tjänsten är placerad på enheten för samordning och utredning för register, vars uppdrag är att stödja och samordna registerverksamheten i stora och omfattande utvecklingsfrågor. Exempelvis arbetar vi med förberedelserna inför EU-förordningen EHDS, utreder konsekvenserna av förändrad lagstiftning på dataområdet, samordnar uppföljningen av registerkvaliteten samt utvecklar nya arbetssätt i förvaltningen av metadata. På enheten arbetar 8 kollegor.

 I rollen kommer du att arbeta med utredning och projektledning för såväl regeringsuppdrag liksom interna utvecklingsprojekt. Tjänsten innebär ett ansvar att planera och genomföra uppdrag med hög kvalitet och på utsatt tid. Det kräver bland annat att du arbetar strukturerat, att du tillgodogör dig juridiska eller andra texter och rapporter och att du skapar engagemang för uppdragen hos kollegor och externt. Du samarbetar med berörda grupper och nätverk samt arrangerar små och stora möten. Du presenterar resultatet av uppdragen i relevanta forum både internt och externt. Samarbeten med andra är centralt och du behöver ha god social förmåga för att trivas och lyckas.

Om dig
Vi söker dig som utifrån din kompetens i utrednings- och projektledningsmetod är trygg i din roll som utredare och projektledare. Du är van vid att ta dig an nya uppdrag utifrån behoven i verksamheten och stimuleras av att analysera komplexa frågor tillsammans med andra, samtidigt som du är pragmatiskt och tar ansvar för framdrift och deadlines. För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Vi söker dig som har


• examen inom epidemiologi, medicin, sociologi eller ett område som Socialstyrelsen bedömer är relevant för tjänsten
• minst 3 års erfarenhet av arbete med forskning, uppföljning eller analys av stora mängder hälsodata, socialtjänstdata eller motsvarande
• aktuell och relevant erfarenhet av projektledning
• god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga på svenska och engelska.

 

Det är meriterande om du har


• aktuell erfarenhet av arbete på en statlig myndighet
• aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling
• kunskaper om hälso- och sjukvårdssystemet eller socialtjänsten

 

Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för register och statistik, på enheten för samordning och utredning av register.

När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Sofia Asp sofia.asp@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Rebecka Modahed rebecka.modahed@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

 

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

 

Välkommen med din ansökan senast den 8 september.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 augusti 2024
  • Ansök senast: 21 september 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024