OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Vi söker nu Utredare till Solna, Kristinehamn eller annan ort.
Sektionens/enhetens uppdrag
Ekonomiavdelningen bidrar till detta genom att säkerställa att Arbetsförmedlingens medel används på ett effektivt och rättssäkert sätt. Avdelningen tillhör Arbetsförmedlingens huvudkontor.
Vi söker nu en Utredare till enheten Redovisning och Rapportering. Tjänsten är aktuell inom tjänsteområdet som bland annat ansvarar för E-handel och ersättningar till kunder och leverantörer. Vi vill ligga i framkant och för att kunna driva på utveckling framåt i ännu högre takt behöver vi drivna utredare som kommer att arbeta med att utveckla effektiviseringen och automatiseringen av våra processer inom ekonomiadministrationen. Vi söker dig som vill vara med och bidra till verksamhetsnytta och vara med och skapa en modern digitaliserad myndighet. Hos oss kommer du ingå i en enhet med
många olika kompetenser och erfarenheter.
Arbetsuppgifter
Exempel på uppgifter kan vara:
- Utveckla arbetet och metoder i tjänsten.
- Samla in och samordna insikt och behov från det dagliga arbetet, verksamhetsplaner, riskanalyser, samarbetspartners med mera, samt översätta detta till konkreta utredningar och aktiviteter som kan genomföras i syfte att förbättra området Ekonomistöd vid upphandling, avtal och inköp.
- Ha ett nära samarbete med samarbetspartners både internt på Redovisning och Rapportering och med Inköpsavdelningen, där tjänsten är en sammanhållande länk i frågor som rör upphandling, avtal och inköp.
- Söka upp kunskap om enhetens tjänster, processer och utvecklingsinitiativ och påverka riktning i dessa för att få med perspektivet som rör upphandling, avtal och inköp.
- Planera och leda möten, utarbeta planer och följa upp aktiviteter.
- Genomföra mindre utredningar/projekt, ta fram konsekvensanalyser och ge förslag till förändring och förbättring i processer och flöden samt utvärdera resultat av projekt och aktiviteter.
- Ansvara för att omvärldsbevaka inom området och se till att processförändringar görs när regelverk eller förutsättningar runt oss förändras.
Vi söker dig som kan:
Samarbeta med kollegor från olika delar av vår verksamhet, är bra på att knyta nya kontakter, kan förstå vilka utmaningar som kan lösas på operativ nivå och vad som behöver lyftas till strategisk nivå och som kan tänka övergripande och se de långsiktiga konsekvenserna av olika beslut.
Kvalifikationer
- Universitet-/högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- Du ska ha minst två års erfarenhet av arbete med utredning, processutveckling och/eller projektledning
- God kommunikatör som både kan lyssna aktivt för att förstå behov i olika delar av verksamheten och kan argumentera och driva igenom viktiga frågor
- Erfarenhet av ekonomiarbete, ett plus med erfarenhet inom inköp/juridik/avtal
Övriga meriter
- Helhetsförståelse för Redovisning och Rapporterings verksamhet och hur de olika delarna i vår verksamhet påverkar varandra
- Teknisk förståelse, förståelse för e-handel och möjligheterna i vårt e-handelssystem
- Förståelse för hur tidigare steg i anskaffningsprocessen påverkar våra möjligheter att skapa effektiva faktura- och ekonomiprocesser
- Förståelse för offentlig upphandling och tolkning av avtal, lagar och förordningar
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsort är Solna eller Kristinehamn. Annan ort kan diskuteras förutsatt att man med jämna mellanrum kan ta sig till Solna eller Kristinehamn.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av drygt 10 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats Om arbetsförmedlingen
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-01-22. När du skickar in din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
Bifoga i ansökan:
• CV Personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet
• Intyg för godkänd utbildning
• Övriga intyg som styrker kvalifikationer
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi ser fram emot din ansökan!
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.