OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Myndigheten ger statsbidrag till skolhuvudmän, folkhögskolor,
utbildningsanordnare och i vissa fall individer för att ge likvärdiga förutsättningar
för personer med funktionsnedsättning att studera och delta i samhällslivet. Ofta
kombineras statsbidrag med andra insatser från myndigheten.
Hanteringen av statsbidrag styrs av förordningar och myndighetens
regleringsbrev.
Enheten har ett tiotal medarbetare som är placerade på olika kontor i landet
vilket innebär att enhetschefen utövar ledarskap på distans.
ARBETSUPPGIFTER
Som utredare på Statsbidragsavdelningen arbetar du med handläggning av ärenden i tät samverkan med dina kollegor. Att handlägga statsbidrag innebär att informera, bedöma, granska och följa upp inom det område som statsbidraget gäller. Analys och utveckling av våra olika statsbidrag utgör en väsentlig del av tjänsten. Arbetet innebär kontakter med både sökanden, utbildningsanordnare och andra myndigheter. Eftersom enhetens medarbetare sitter utspridda på olika orter så sker en stor del av arbetet i digitala möten. I myndigheten finns möjlighet till överenskommelse om distansarbete, vilket innebär att hemarbete kan beviljas upp till 50 procent av arbetstiden om verksamheten tillåter. Resor ingår i mindre omfattning i tjänsten.
Placeringsort: Härnösand alt Stockholm
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- examen från högskola eller universitet i statsvetenskap, ekonomi, juridik eller annat område som är relevant för Statsbidragsenheten och SPSM.
Vi lägger vikt vid dina fem senaste års arbetslivserfarenhet och kompetensutveckling som vi bedömer relevant för tjänsten och som kompletterar den kompetens vi har i vårt team.
Som person är du prestigelös, med en god förmåga att söka lösningar, självständigt och tillsammans med andra. Du har lätt för att se helheten och har en förmåga att prioritera. Du är ansvarstagande och agerar när det behövs. Du är nyfiken och villig att utveckla nya förmågor. Du är bra på att kommunicera och har en hög förmåga att skapa engagemang och drivkraft genom din tilltro till kollegors kompetens. Du trivs med att presentera i mindre och större sammanhang både i fysiska och digitala möten. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av arbete med bidragshantering
- erfarenhet av verksamhetslogik i form av uppföljning och utvärdering
- erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling
- arbete inom statlig eller annan offentlig förvaltning
- kunskaper om och erfarenheter av funktionshinder- och utbildningsområdet
- erfarenhet av projektarbete
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.