OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten som utredare är placerad på utredningsenheten, en av sex enheter inom kommunledningskontorets avdelning verksamhetsstöd och utveckling. Utredningsenheten bistår med utrednings-, analys och planeringsstöd inom sex politiska nämnders verksamheter: social omsorg, barn och grundskola, gymnasie-, näringsliv och integration, kultur och fritid, samhällsutveckling samt kommunstyrelsen. Vi bidrar i sakfrågor och utifrån helhetsperspektiv för kommunen. Hos oss får du kunniga utredarkollegor med erfarenhet från många olika områden. Enheten består av utredare och utredningsadministratörer. Din närmaste chef är kommunens utredningschef.
Arbetsuppgifter
Utredaren ingår i ett team som i huvudsak arbetar på uppdrag av kommunens socialchef. Teamet bistår med hantering av ärenden till nämnd, interna utredningar och uppdrag och med planering och uppföljning till nämnd. I vissa fall rör ärenden och uppdrag specifikt äldreomsorg, funktionsnedsättning eller individ- och familjeomsorg och i andra fall handlar det om samordning för samtliga tre områden.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Skriva fram ärenden till nämnd
• Leda, planera och samordna uppdrag
• Göra analys, utvärdering, risk- och konsekvensanalys, översyn, rekommendation m.m. inom uppdrag med särskilt politiskt fokus
• Besvara remisser till KS och hantering av vissa remisser på nämndnivå
• Ta fram policies, riktlinjer samt underlag till motionssvar
• Stödja verksamhetsområdet social omsorg vid framtagande och uppföljning av mål och indikatorer till nämnd
• Planera för och följa upp det politiska programmet för mandatperioden
Kvalifikationer
Du ska ha
• Relevant akademisk utbildning
• Minst två års erfarenhet av utredningsarbete och analys inom för tjänsten relevant område
• Erfarenhet av skriftlig formulering och leverans av beslutsunderlag på verksamhetsnivå i en politiskt styrd organisation
• Kunskap om och erfarenhet av offentlig förvaltning
I rollen är det även viktigt att du har
• Specialkompetens inom och erfarenhet av den lagstiftning som styr verksamheten inom social omsorg
• Kunskap om och intresse för processer inom offentlig förvaltning
• Mycket god förmåga att planera, leda och samordna arbete
• Mycket god analytisk förmåga
• Mycket god förmåga att skapa struktur och överblick
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift
• Mycket god förmåga till analys i nämndens planerings- och uppföljningsprocesser. Förståelse för resultatens innebörd både i verksamhetens kontext och i en politiskt styrd organisation
• God förmåga att ta till dig och arbeta i digitala verktyg
• God administrativ förmåga
Då kommunikation är centralt i tjänsten måste du ha mycket god förmåga att både skapa goda relationer, leda diskussioner och driva arbete framåt. Det av yttersta vikt att kunna växla mellan övergripande perspektiv och detaljnivå.
För att trivas i rollen behöver du ha god pedagogisk förmåga, ta initiativ och arbeta strukturerat och lösningsorienterat. Du är lyhörd och trivs med att ha flera uppdrag på gång samtidigt. Du måste kunna arbeta såväl självständigt som i team.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Under rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt att lämna in ett arbetsprov.
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.