OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu socialsekreterare med inriktning barn 0-18 år till Utredningsenheten barn och vuxna. Enheten är en del av verksamhetsområdet Myndighet som tillhör Socialkontoret. Verksamhetsområdet Myndighet består av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten.
På enheten Utredning barn och unga arbetar 13 socialsekreterare där tre är inriktade mot vuxna och resterande 10 mot barn 0-18 år. På enheten finns även två gruppledare och en enhetschef.
I uppdraget ingår bland annat att utreda enligt BBiC och i enlighet med aktuell lagstiftning, fatta rättssäkra beslut samt att följa upp beslutade insatser. Detta innebär att, med respekt för individen, möta människor som många gånger kan befinna sig i kris.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi tror på en socialtjänst i ständig utveckling genom aktivt medarbetarskap samt tillitsbaserat ledarskap. Vi ser gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter omfattar bland annat:
• ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL
• göra skyddsbedömningar
• fatta kvalitetssäkrade beslut
• bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser
• bereda ärenden enligt LVU
• tillsammans med arbetsledning företräda i förvaltnings- och kammarrätt
• dokumentera: bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag
• samverka intern och externt
• aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget
• delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar
Vi erbjuder dig bland annat:
• En arbetsplats i ständig utveckling
• Intern och extern handledning
• Flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag
• Kollegor som ställer upp för varandra
• Kollektivavtal
• Utbildningen Yrkesresan (för medarbetare med mindre är 2 år i yrket)
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• god förmåga att formulera dig tydligt på svenska i både tal och skrift
• grundläggande IT-kunskaper
• giltigt körkort med B-behörighet
Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen barn- och ungdom
• relevant vidareutbildning
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Du är engagerad, driven och ansvarstagande. Du trivs i en varierande vardag, är flexibel och har förmåga att driva flera komplexa utredningar samtidig. Ett måste för att lyckas i din roll är din förmåga att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners. Vi ser också att du är en utpräglad lagspelare men som också kan arbeta självständig när det krävs.
Välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.