Utredare till vår regelavdelning

Utredare till vår regelavdelning

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

- Vi söker en engagerad utredare som vill göra skillnad!

Dnr 2021/016320

Arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen om att alla ska ha en bra och utvecklande arbetsmiljö. Vi tar fram juridiskt bindande föreskrifter, inspekterar arbetsställen och sprider information om arbetsmiljöregler. Vår vision är att alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

Som utredare i avdelning Reglers stabsfunktion, kommer du att ha en central roll i vårt arbete med föreskrifter. Din huvuduppgift blir att både själv genomföra och även att handleda våra sakkunniga handläggare i arbetet med konsekvensanalyser, utifrån syftet att föreskrifterna ska vara ändamålsenliga och kostnadseffektiva. I arbetet ingår även att utgöra stöd till chefer och ansvariga handläggare genom att förbereda underlag inför publicering av föreskrifter och konsolideringar och följa upp att dessa sker i tid samt vid behov även hjälpa till vid uppföljning av föreskrifter och föreskriftsarbete.
Du kommer även att vara ett stöd till sakkunniga handläggare i andra delar av vår process för föreskriftsarbete. Förutom det praktiska arbetet med konsekvensanalyser så kommer du också att bli delaktig i metodutveckling och utveckling av arbetssätt tillsammans med vår verksamhetsutvecklare.
Tjänsten är placerad på enheten för rörligt arbete och stab.

  Vi söker dig som har:  
• Relevant akademisk examen (t ex samhällsvetare, ekonom, jurist)
• Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av utredning- och analysarbete
• Mycket goda skriftliga och muntliga kunskaper i det svenska språket 
• Dokumenterad pedagogisk kompetens   

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att genomföra konsekvensanalyser utifrån lagar och förordningar
• erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor
• erfarenhet av att arbeta både självständig och i team
• erfarenhet av att arbeta i en expertorganisation
• erfarenhet av att samarbeta med myndigheter, företrädare för olika organisationer och branscher
• erfarenhet av att arbeta processorienterad  
• erfarenhet av att leda projekt och arbetsgrupper
• erfarenhet av att bygga nätverk  

Som person är du analytisk, strukturerad och kan arbeta i flera projekt samtidigt vilket kräver god prioriteringsförmåga. Du har lätt för att tänka i nya banor, finna lösningar på problem, har intresse för att utveckla metoder – gärna med digitala verktyg. Vi ser det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och har lätt för att utveckla relationer internt och externt och även har en god förmåga att kommunicera tydligt. Du förstår komplicerade språkliga underlag och producerar egna dokument av hög kvalitet. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer om anställningen
Anställningen som utredare är en tillsvidareanställning och är placerad vid vårt kontor i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Vi vill vara en arbetsplats med bred mångfald. Olika perspektiv gör oss bättre.

Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Solfrid Nilsen. Fackliga kontaktpersoner är Krister Jansson (SACO), Jenny Bengtsson (SEKO) och Gulli Saeidy (ST). Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.  

Välkommen med din ansökan senast den 6 april 2021 Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
Avdelningen Regler skriver och ansvarar för regler och föreskrifter, som utöver våra lagar om arbetsmiljö, styr hur en bra arbetsmiljö ska vara. Vi är ett sextiotal sakkunniga handläggare fördelade på fem enheter som arbetar med föreskrifter inom det kemiska, organisatoriska och sociala, ergonomiska eller tekniska området. Vi medverkar också som svenska representanter vid utarbetande av EU-direktiv och standarder, stöttar och medverkar vid arbetsmiljöinspektioner, utför marknadskontroll, tar fram information och stöd till arbetsmiljöarbete. Avdelningen har en stab som bland annat ansvarar för avdelningens planering och uppföljningsarbete, analysarbete, föreskriftsprocess samt verksamhetsutveckling inom avdelningens ansvarsområden.

Sammanfattning

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024