OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om jobbet
I vår utveckling mot framtiden förbättrar vi vår verksamhet och behöver bli fler. Vi arbetar i team med tillsyner av transportföretag som omfattas av regler kring tung yrkestrafik på väg. Ditt arbete utgår från lagstiftningar som kräver mycket detaljkunskap, analysverktyg som kräver noggrannhet och även en förmåga att se helheten och ta egna beslut. I ditt arbete kommer du att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare.
Du kommer att
• utreda och bedöma efterlevnad av vägarbetstidslagen, alternativt
• utreda och bedöma efterlevnad av kör- och vilotider
En viktig del av vårt arbete är kommunikationen med de företag mot vilka vi utför tillsyn. Under tillsynen har vi en kontinuerlig kontakt med företagen, både muntligt och skriftligt, där vi informerar och hämtar in information om pågående utredning. Arbetsuppgifterna kräver att du är strukturerad och analytisk och har en mycket god kommunikativ förmåga.
Om du ska trivas hos oss…
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter. Du skall känna dig bekväm med ett teambaserat arbetssätt.
Du måste ha
• minst två års högskoleutbildning som är relevant för tjänsten eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• minst ett års erfarenhet av arbete med utredningar eller analyser
• analytisk förmåga
• erfarenhet av verksamhetssystem i it-miljö
• erfarenhet av kundkontakter där du behövt vara kommunikativ såväl i tal som i skrift
• mycket goda kunskaper i svenska språket
Det är meriterande om du också har arbetat med
• statistik och/eller statistikuttag
• kvalitetssäkring/revisioner.
Vi vill att du
• är analytisk och grundlig
• trivs med att arbeta i team
• tycker om att driva saker framåt
• är kommunikativ
• gillar att utveckla och förbättra din arbetsplats
• har förmåga att förstå rollen som myndighetsrepresentant
• har integritet och gott omdöme.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer?
Anställningarna är tillsvidare med placering i Umeå. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde efter överenskommelse.
Du är välkommen att kontakta
Tf sektionschef Michael Jacobsson på 010-49 55 831, michael.jacobsson@transportstyrelsen.se
Saco, Jenny Gustafsson Brandt och ST, Åsa Furubom som nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 15 november 2016 märkt med referensnummer TSG 2016-3277. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 14 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om väg- och järnvägsavdelningen:
Väg- och järnvägsavdelningen utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor och tillbud inom väg- och järnvägsområdet. Vi arbetar för en effektiv marknad med sund konkurrens. Vi finns på 11 orter. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Göteborg, Solna och Umeå. Vi har 370 medarbetare.