Utredare välfärdsbrottslighet

Utredare välfärdsbrottslighet

Arbetsbeskrivning

Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Som vår medarbetare har du ett ansvarsfullt uppdrag att tillsammans med oss anpassa arbetet till förändringar och agera för att utveckla ett hållbart sjöstadsliv i Motala kommun.

Socialförvaltningen ansvarar för insatser, stöd och service till enskilda och familjer i kommunen. Våra verksamheter styrs främst av socialtjänstlagen, LSS-lagen och hälso- och sjukvårdslagen och ska verkställa insatser reglerade av dessa lagar. Samtliga verksamheter genomsyras av individen i centrum för att tillgodose individens behov. Uppdraget innebär stort kundfokus och serviceanda.

Tjänsten som utredare välfärdsbrottslighet är placerad på förvaltningens stab. Stabens uppdrag är att stötta ledning och verksamhet och består av funktioner inom bland annat verksamhetsutveckling, systemförvaltning, arkiv och administration, juridik, digitalisering och upphandling. Staben leds av biträdande socialdirektör.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en erfaren handläggare/utredare för att driva arbetet mot välfärdsbrottslighet i socialförvaltningen. Som utredare välfärdsbrottslighet arbetar du aktivt med att utveckla förvaltningens förmåga att förebygga, försvåra och avbryta välfärdsbrottslighet. Arbetet kräver förmåga att kunna arbeta på strategisk nivå och samtidigt vara ett bra stöd för den operativa verksamheten. Då tjänsten är ny finns det stora möjligheter att bygga och påverka de strukturer och processer som krävs för ett framgångsrikt arbete mot välfärdsbrottslighet. Tjänsten kräver stor förmåga till självständigt arbete.

Som utredare välfärdbrottslighet har du en samordnande funktion gällande frågor avseende välfärdsbrott och oegentligheter. Du stöttar verksamheterna i utredningar och granskningar, samt vägleder i hanteringen vid upptäckt av felaktigheter. I övrig omfattar arbetet att:
• Ta fram rutiner, riktlinjer och anvisningar för arbetet mot välfärdsbrottslighet
• Ta fram och utveckla analysmetoder och kontrollmetoder för att förebygga och upptäcka välfärdsbrottslighet
• Genomföra riskanalyser och riskbedömningar
• Utbilda och informera chefer och medarbetare inom området
• Vid behov representera förvaltningen i frågor rörande välfärdsbrott samt vara ett stöd i att driva rättsliga processer.
• Samverka och skapa kontakter med relevanta myndigheter som exempelvis IVO, Polisen, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket m.fl.
• Genomföra uppföljningar och kontroller samt sammanställa statistik
• Omvärldsbevaka


KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning inom ekonomi, juridik eller motsvarande som bedöms likvärdig. Du har dokumenterad kunskap och erfarenhet av utredningsmetodik, kvalitetsarbete samt ekonomiskt och juridiskt arbete. Du har med fördel erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, och gärna inom socialtjänstens processer. Erfarenhet av arbete med förebyggande arbete mot oegentligheter och välfärdsbrott eller motsvarande är meriterande. I arbetet behöver du ha förståelse för de lagar och bestämmelser som styr förutsättningar för verksamheten. Det är viktigt att du kan presentera information på ett bra sätt muntligt, visuellt och digitalt. Tjänsten kräver att du behärskar svenska språket mycket väl i tal och skrift.

Som person har du god förmåga att planera och strukturera upp ditt arbete. Du har en välutvecklad analytisk förmåga och är bekväm i att självständigt arbeta med komplexa frågor och lösa problem. I arbetet kommer du träffa olika människor vilket kräver att du samarbetar bra med andra samt trivs med att vara utåtriktad i yrkesmässiga sammanhang. Du har en god pedagogisk förmåga och anpassar ditt sätt att förmedla ditt budskap utifrån målgrupp

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
En fördjupad bakgrundskontroll kommer att göras för de kandidater som är aktuella för tjänsten.

Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.

Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Håkan Nillson
0141-22 50 00 (vx)
IT-samordnare Thomas Gardell
0141-22 50 00 (vx)
Vision Magnus Gustavsson
0141-22 50 00 (vx)
Socialdirektör Sven-Inge Arnell
0141- 22 50 00 (vxl)
Administrativ chef/stf socialdirektör Cecilia Larsson
0141-22 50 00 (vxl)
Rekryteringskonsult Ylva Norén
0141-22 50 00 (vxl)
Socialdirektör Sven-Inge Arnell
0141-22 50 00 (vx)

Sammanfattning

Besöksadress

59186 Motala
None

Postadress

None
Motala, 59186

Liknande jobb


Informationssäkerhetssamordnare

Informationssäkerhetssamordnare

25 oktober 2024

Handläggare till enheten för miljöprövning

25 oktober 2024

Kvalificerad handläggare till Båstads kommun

Kvalificerad handläggare till Båstads kommun

25 oktober 2024