OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå målen.
Jämställdhetsmyndigheten, inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag och att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede som ung myndighet och behöver dig som tycker om att jobba i en sådan organisation.
Arbetsuppgifter
Till dina huvudsakliga arbetsuppgifter hör att utveckla metoder och innehåll samt ge processtöd till universitet och högskolor i deras arbete med jämställdhetsintegrering.
Arbetet med jämställdhet och jämställdhetsintegrering sker i samverkan med andra aktörer. Bland aktörerna finns till exempel andra statliga myndigheter, inklusive lärosäten och länsstyrelser, samt viss samverkan med kommuner.
I dina arbetsuppgifter ingår att vara sakkunnig både internt och gentemot externa aktörer. Du förväntas medverka och bidra i olika nätverk för att utveckla en effektivare samverkan mellan myndigheter och andra organisationer. I arbetet kan det ingå vissa internationella kontakter och möten. Du förväntas även att leda och hålla i större samlingar och möten. I arbetet ingår också att leda och driva processer, samverka med externa parter, och utveckla stöd- och samverkansformer som bidrar till ökat genomslag för jämställdhetsarbetet.
Avdelningen har också en utbildningsverksamhet som du förväntas ha intresse för och även kunna bidra till i genomförandet.
Kvalifikationer
Vi ser att du som söker tjänsten har:
• relevant utbildning på universitets-/högskolenivå
• goda kunskaper och erfarenhet av jämställdhetsintegrering inom universitet och högskola
• god kunskap om den svenska jämställdhetspolitiken
• erfarenhet av att balansera strategiskt och operativt arbete
• god förmåga att samverka med andra och att leda processer mot uppställda mål, utifrån givna tidsramar och att uppnå resultat
• god analytisk och pedagogisk förmåga
• god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, både på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har:
• flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
• erfarenhet från arbete på statlig myndighet
• vana av att arbeta i och mellan olika nätverk
• vana vid att ta fram underlag och skriva rapporter.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en god analytisk och pedagogisk förmåga och en utvecklad kapacitet att arbete självständigt och tillsammans med andra. Det är också av stor vikt att du kan strukturera, prioritera och organisera ditt arbete väl och att du är intresserad av att skapa goda relationer både internt och externt. Du är även uthållig och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Resor i tjänsten kan förekomma.
Anställningen är ett vikariat på 1 år. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Carina Abréu avdelningschef, 070-784 75 47. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-administratör, 076–695 59 46. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–392 90 53.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Välkommen med din ansökan senast 22 oktober. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.