Utredare/kvalitetstrateg

Utredare/kvalitetstrateg

Arbetsbeskrivning

Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.

Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning med drygt 170 anställda och med ett brett ansvarsområde. Förvaltningens verksamhet omfattar gata- och trafik, fastighetsförvaltning- och projekt, park och kust, anläggning och bad, öppen ungdomsverksamhet, föreningsstöd, bibliotek, museum och offentlig konst samt Konsument Falkenberg. Den 1 januari 2023 växer förvaltningen ytterligare då kulturskolan och hamnen övergår till kultur-, fritids- och teknikförvaltningen.

Med nya tillkommande verksamheter till förvaltningen söker vi nu två kollegor till staben!
Som utredare/kvalitetstrateg är du placerad på staben vid kultur-, fritids- och teknikförvaltningens kontor i stadshuset som ligger centralt i Falkenberg. Vi är ett gott gäng på 10 personer som tillsammans har i uppdrag att vara ett stöd för nämnden, verksamheterna och dess chefer. I det operativa arbetar vi bland annat med nämnd-, löne- och ekonomiadministration. Vi arbetar även med förvaltningens strategiska arbete inom målstyrning, omvärldsbevakning, analys samt kvalitetssäkring av förvaltningens olika processer. Förvaltningens samordning och arbete kring upphandlingar, försäkringar, säkerhetsarbete, dataskydd, IT samt kommunikation hanteras också inom staben. Vidare arbetar vi med övergripande utredningar samt med att tolka, bryta ner och kommunicera kommunövergripande direktiv och riktlinjer.

ARBETSUPPGIFTER
I din roll kommer du att arbeta med olika utredningsuppdrag och ta fram beslutsunderlag till vår politiska nämnd och förvaltningsledning. Du arbetar nära avdelningschefen, ledningsgruppen och enhetscheferna med allmänt utvecklingsarbete utifrån det uppdrag förvaltningen har.
Rollen innebär att självständigt driva utredningar och projekt, ofta i nära samarbete med kollegor på avdelningen men också i samarbete med övriga tjänstemän i förvaltningen och andra verksamheter inom kommunen.
Du jobbar med en bredd av sakfrågor tillsammans med verksamheterna och är samtidigt engagerad i omvärldsbevakning, trender och forskning inom respektive verksamhetsområde.

Ena tjänsten kommer ha fokus på förvaltningens avdelning kultur- och ungdomsverksamhet och den andra arbetar med fokus på förvaltningens tekniska delar som hamn, gata och trafik samt fastighet och projekt. För båda tjänsterna krävs att man är beredd att hjälpa till med utredningar inom förvaltningens övriga verksamhetsområden som kan vara av varierande omfattning, längd och komplexitet. Inom området informationssäkerhet och digitalisering behöver vi också stärka upp inom staben, så vi ser gärna att du som söker har intresse/erfarenhet av dessa frågor.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning, gärna inom exempelvis statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av arbete från politisk styrd organisation och utredningsarbete samt har god kännedom om ärendeprocesser inom offentlig verksamhet. Vi ser gärna att du har god kännedom om kommunallag och förvaltningslag och att du har arbetat med informationssäkerhet samt att du har förståelse för vikten av digitalisering.

Vi erbjuder dig ett arbete där det är lika viktigt att kunna arbeta självständigt som tillsammans med andra i grupp. Du drivs av att skapa nya relationer och är även bra på att underhålla dem. Du lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du har lätt för att prioritera och hantera flera olika arbetsuppgifter, liksom att själv strukturera och tänka långsiktigt i ditt arbete. Du har erfarenhet av att självständigt projektleda och driva utvecklingsprojekt.
Då arbetet innebär att behandla och producera formella texter är det av största vikt att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift och har datavana. Du har även B-körkort.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi i Falkenbergs kommun arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare har ett hållbart arbetsliv och en bra balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder också kontinuerlig kompetensutveckling, ett årligt friskvårdsbidrag, flextid och möjlighet till distansarbete del av arbetstiden. Vi utbildar alla våra chefer i Utvecklande ledarskap och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.

Sammanfattning

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024