OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Utredare/Nämndsekreterare
Utbildnings- och kulturförvaltningen Markaryds kommun
Vill du vara med och verka för att barn och unga får goda förutsättningar i Markaryds kommun?”Tillsammans gör vi vandra bättre” är kommunens visionsord och i din roll som utredare/nämndsekreterare har du en nyckelroll i vårt arbete. Vi önskar att du som kommer ny till oss blir inspirerad av att tillsammans med andra kompetenta medarbetare vara med och utveckla vår organisation, för barnens bästa.
Välkommen.
Ditt nya jobb
Markaryd är en liten kommun vilket medför att ditt uppdrag blir brett och du kommer att få möjlighet till insyn i många delar av och processer i förvaltningen och kommunen. I en del av ditt uppdrag, ca 40%, kommer du att arbetsledas av kommunens kanslichef som samordnar kommunens nämnds- sekretariat. Din chef blir utbildnings- och kulturförvaltningens (UKF) utvecklingschef. Du kommer att ha din arbetsplats på UKF-kontoret och ha ett mycket nära samarbete med politiker och förvaltningschef men även med övriga i förvaltningens ledningsgrupp och personal på UKF-kontoret. Förutom nämnds administrationen kommer du att arbeta specifikt för förvaltningen. Där kommer du att ha olika utredningsuppdrag och administrativa uppgifter inom hela förvaltningens ansvarsområde.
Specifikt
• Att arbeta som utredare/nämndsekreterare och registrator innebär att du har en viktig serviceroll både internt och externt. Du är en grundläggande kugge i den demokratiska processen gällande offentlighet, insyn och allmänna handlingar. Du kommer vara en del av vår professionella, kunniga och trevliga stab som stöttar förvaltningen och politiker.
• Som nämndsekreterare ansvarar du för att arbetet i nämnden genomförs på ett smidigt och korrekt sätt. Du hjälper förvaltningschef, nämndordförande och handläggare med allt från att boka och bereda möten, sammanställa beslutsunderlag, skicka kallelser, skriva protokoll, ordna justering, anslå protokoll och expediera beslut.
• Som registrator arbetar du dagligen med förvaltningens akt- och ärendehantering med ansvar för offentlighets- och sekretessfrågor, diarieföring och posthantering. Kommunens diarieföring sker i Evolution.
Arkiveringen ligger på registratorns ansvar.
• Du kommer att ansvara för kallelser och protokoll i det förvaltningsövergripande fackliga arbetet samt i förvaltningens skyddskommitté.
• I olika utredningsuppdrag arbetar du självständigt och tar de kontakter du behöver för att komma vidare i arbetet. Du kommer i denna roll även att ibland kunna vara föredragande i nämnd. Utredningarna kan komma att spänna över hela förvaltningens verksamhetsområden.
• Du kommer att ha ansvar för förvaltningens skolinspektionsärenden, remissyttranden mm
• I ditt arbete ger du även råd och stöd inom ditt arbetsområde till chefer och medarbetare. Du blir i mångt och mycket en nyckelperson i förvaltningens och nämndens arbete.
Vilka är vi?
Tillsammans gör vi varandra bättre – det är vår vision och vi tar den på allvar. Hos oss möter du kompetenta kollegor och engagerade chefer som tror på vikten av att arbeta tillsammans med engagemang och tillit. Som medarbetare hos oss kommer du möta en positiv och välkomnande stämning.
Vem är du?
Att vilja vara med och göra skillnad för barn och unga genom att bidra till ett serviceinriktat och strukturerat administrativt stöd till alla i organisationen bör vara din drivkraft. Du har lätt för att möta människor på ett prestigelöst och öppet sätt. Du gillar att serva andra människor men lockas även av att driva egna ärenden och är självständig i att skaffa dig de kunskaper och kontakter du behöver för att utföra dina uppdrag.
Du talar och skriver mycket god svenska och är både erfaren och orädd att arbeta i administrativa IT-system. Du sätter en ära i att vara det goda stödet till såväl förtroendevalda som chefer, kollegor och kommunens medborgare. Att ge god service förväntas vara en stark drivkraft hos dig. Personliga kompetenser värderas högt.
Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning (t ex statskunskap, juridik, administration, pedagogik, arkivarie) eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
Eftersom nämndens- och förvaltningens administrativa verksamhet till stor del styrs av kommunallagen, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen behöver du ha en grundläggande kunskap inom området. Erfarenhet av nära arbete med politiker är meriterande liksom erfarenhet av liknande arbete.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid
Sista ansökningsdag är 2022-04-18
Intervjuer
Vi kommer att hålla intervjuer för tjänsten under eftermiddagen den 26 april
Under rekryteringsprocessen undanber sig Markaryds kommun kontakt med mediesäljare, rekryteringskonsulter och liknande. Fackliga företrädare kan nås via kommunens växel 0433-720 00
Kontaktpersoner
Rachel Törnell, förvaltningschef, 0703-90 91 30
Susanne Appelberg, utvecklingschef, 0728-87 77 58
Sara Källgarn, kanslichef, 0766-98 39 00
Markaryds kommun i södra Småland på gränsen till Skåne är en välskött kommun med god ekonomi. Lånefinansieringsgraden är låg och bland annat har medel avsatts som fullt ut täcker kommunens framtida pensionskostnader. Markaryds kommun ligger i toppen i Svenskt näringslivs undersökning om landets bästa företagsklimat. I Markaryd arbetar vi med ett tydligt medborgarperspektiv och samverkar i stor utsträckning tillsammans med den ideella sektorn och näringslivet i vårt utvecklingsarbete.